15. února 2010 –– architektura –– Zdeněk Robin Scholze

Jedno z nejkosmopolitnějších měst severní Ameriky San Francisco si svou všestrannou otevřenost potvrdí za osm let otevřením nového dopravního terminálu Transbay Transit Center, které nabídne centru nevídané prostory s minimálním negativním dopadem na životní prostředí. Nový terminál tak světu potvrdí, že i obří dopravní stavby nemusí nutně škodit našemu okolí.

Studio Pelli Clarke Pelli Architects skloubí v Transbay Transit Center přívětivost madridské stanice Atochy a funkčnost berlínského hlavního nádraží. Unikátní stavba započne ještě letos v létě na rohu ulic First a Mission Street. Grandiózní pětipodlažní terminál se dvěma podzemními podlažími odbaví ročně přes 45 milionů cestujících v autobusové i vlakové dopravě.

Velkým problémem podobných monstrózních dopravních staveb bývá převážně vnitřní klima, které trpí znečištěným ovzduším a právě při stavbě nového terminálu s délkou 450 metrů bude značné úsilí vynaloženo na snížení emisí škodlivin z dopravy. Američtí architekti si uvědomují, že vzduch v uzavřených prostorách je až pětkrát znečištěnější než na volném prostranství a většina lidí tráví v budovách až 90 procent veškerého času. Přízemní hala nazvaná Ground Hall tak bude přirozeně zásobována čerstvým venkovním vzduchem prostřednictvím dvou speciálně upravených sloupů tak, aby cestující během svého pohybu v terminálu nepociťovali žádné dýchací problémy.

Uprostřed celé stavby se bude tyčit obří otevřený sloup Licht Column, jenž bude mít za úkol poskytovat přirozené světlo do vnitřních prostor terminálu. Přízemí a střechu stavby pak propojí lanová dráha. Cestující tak budou moci trávit svůj čas čekáním na spoj v rozlehlém střešním parku navrženém Peterem Walkerem. Jeho City Park s rozlohou téměř 22 000 metrů čtverečních nabídne mnoho zelených prostranství, ale i vodní plochy, fontány, okrasné zahrady, bambusový a sekvojový háj, dětská hřiště a dokonce amfiteátr.

Součástí organicky vzhlížejícího dominantního terminálu bude 366 metrů vysoká věž Transbay Terminal Tower s osmdesáti poschodími, její dokončení je předběžně plánované na rok 2014. Celkové náklady na stavbu všech částí terminálu, úpravy železničních tratí a stavbu podzemního tunelu se odhadují na více jak 4 miliardy dolarů tedy asi 77 miliard korun.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=K0kIZQCbi4U[/youtube]

Video: Téměř čtyřminutové představení projektu a velmi realistické animaci

Studio Pelli Clarke Pelli Architects, které vyhrálo projektovou soutěž na dopravní terminál a přilehlý mrakodrap, působí ve světě již od roku 1977 a mezi nejslavnější stavby jeho portfolia patří bývalý komplex World Trade Center v New Yorku, Petronas Towers v Kuala Lumpur a Finance Centre v Hong Kongu. V poslední době se studio stává lídrem v prosazování environmentálních a energeticky šetrných principů na stavbu a design a Transbay Transit Center je toho zdárným příkladem.

Foto a zdroj: Transbay Transit Center