7. listopadu 2009 –– interiér –– Zuzana Dobrovolná

Vše barevné, zábavné, detailně propracované a nápadité představuje skupina designerů UXUS. Naposledy představili psychedelický obchodní interiér pro oděvní společnost H&M ve spolupráci s jejich designery. Ale mají i další odvážné a zajímavé kousky. V jejich portfoliu se běžně objevují zakázky pro značky jako McDonald’s, Nokia a Heineken.

V prvním plánu chce toto trio ukázat, že v obchodech nemusí být nuda, regál vedle regálu a vyskládané produkty jeden vedle druhého jako podle pravítka. Díky racionálnosti konstrukčních řešení, uměleckému cítění a spojení harmonie mezi emočním a hmatatelným, reálným výsledkem dokazují, že jejich práce je pro hravé lidi, zvědavé a otevřené novým vzhledům.

S prostorem pracují, jak sami říkají, jako básník s poezií. Obchodní interiér, který ve Stockholmu postavili v  H&M je silně emoční, nabádá k důkladnému prozkoumání, což samozřejmě jen podporuje nakupovací mánii podzimních dní. Vnitřní prostory obchodu jsou zařízené nábytkem, i když tak trochu jiným. Časté využívání spojení dvou kusů nábytku, jako například postelí zrcadlově k sobě, levitující noční stolky nebo dvě vany, vytvářejí texturou stříbrno-šedý, úložný prostor pro celou kolekci H&M.

Celý záměr vznikl s tím, že se zvědavý zákazník probere v jiném světě – nelogický prostor, nezvyklé uspořádání, nic na svém místě. Napoprvé zarazí, napodruhé nabudí k prozkoumání. A pokud ne, tak rozhodně vytrhne z každodenností všedního dne.

Mezi další zajímavé interiérové instalace rozhodně patří i dětský koutek McVillage pro McDonald’s. Skládá se ze tří volně oddělených koutů – statku, obchodu a kuchyně, kde děti mohou volně zkoumat proces výroby jídla, skládají nejrůznější hlavolamy a tím se toto místo stává nejen místem, které zabaví děti, ale i vzdělávacím zařízením.

UXUS vznikl jako nizozemská značka v roce 2003 spojením tří designerů – George Anthony Gottl, Erika J. Gottel a Oliver J. P. Michell. Kromě obchodních interiérů zpracovává trio UXUS i kanceláře a obytné prostory. Jako prestižní značka se představuje i design jejich webových stránek, které jsou přehledné, obsahují blog, který informuje o jejich práci i jim sympatických umělců a nabízí ucelený pohled na celé studio.

Foto a zdroj: UXUS