31. března 2012 –– média –– Kristina Sedeke

Ve čtvrtek 22. března vyšlo první číslo nově vzniklé mutace podle New York Times nejvlivnějšího módního časopisu na světě – Vogue Netherlands. Holandská verze, jejíž šéfredaktorkou je Karin Swerink, tím rozšířila osmnáctičlennou rodinu Vogue, která se rozprostírá na pěti kontinentech. Asi není překvapením, že zbrusu nová verze vzbudila jak nadšení, tak i rozpaky.

Na slavnostním galavečeru konaném v předvečer vydání prvního čísla Vogue Netherlands slibovala Swerink pojetí high fashion v duchu holandských žen, které podle ní berou módu prakticky a chic zároveň. To sice hezky zní, ale nutno poznamenat, že má brzy již dvouletá zkušenost říká, že v holandských šatnících chic za praktičností značně pokulhává. Swerink také dodala, že chce zachovat know-how časopisu, ale adaptovat jej v duchu nizozemské módy a designu.

První obálka, která byla zveřejněna již předminulý týden, a jejímž autorem je holandský fotograf Marco de Groot, předvedla tři modelky oblečené do kousků značek Acne Studios, Valentino a Chanel. Její střídmý retro look vyvolal rozporuplné ohlasy. Zatímco některým se líbila její jednoduchost, strohost a přímočarost, jiným připomínala časopis Burda z devadesátých let.

Co se týče módy, pochvalu zaslouží kombinace haute couture s vintage kousky nebo s kousky z konfekce, které celkově odlehčily ráz stylingů a dodaly jim na hravosti a ledabylosti. Prvotřídní byl také výběr lokací a kulis. Například fashion story s názvem New Look from Amsterdam, odkazující na Amsterdam 70. a 80. let, se kvůli autentičnosti fotila v prostorách amsterdamským muzeí a ulic a jako doplňky byly použity pro město charakteristické tulipány a jízdní kola. Škoda toho, že při listování se bohužel nemůžete ubránit dojmu, že kulisám a rekvizitám byla věnována větší pozornost než stylingu, o který by mělo jít především, a jenž je až příliš jednoduchý.

Premiérové číslo přineslo několik pro Vogue obsahově netypických stránek. Za první zmínku stojí způsob, jakým se nová verze představila. Celkem devět stran se vztahuje k samotnému časopisu a týmu, který za ním stojí. Čtenář má tak možnost nahlédnout do zákulisí vzniku časopisu, včetně komentářů a příspěvků šéfredaktorů ostatních mutací. Druhým překvapením je množství článků, které se nevztahují k módě, na což v rozhovoru pro RTL 5 upozornila také šéfredaktorka americké verze a obávaná kritička Anna Wintour: „Nizozemí, ač je to malá země, skýtá vysokou koncentraci kreativně nadaných lidí, kterou by bylo škoda opomenout.“

Stejnou škodou by bylo nevěnovat příště více pozornosti již zmíněným stylingům, jež by neměly v časopise, který má být průvodcem trendů na příští sezony, působit nenápaditým dojmem. Přestože se nově narozený holandský bratr snaží a vybírá neobvyklé destinace, zajímavé modelky, předvádí originální kombinace a tak dále, zatím mu chybí um překvapit a v přiměřené míře šokovat.

DesignVid.cz nabízí video