10. září 2008 –– média –– Ondřej Krynek

U německého nakladatelství Taschen vychází kniha zaměřená na jeden z fenoménů médii ovládané doby. Nová anglicky psaná publikace s názvem Guidelines for Online Success se ohlíží za nejúspěšnějšími internetovými stránkami posledních let a na více jak tři sta stranách odhaluje jejich tajemství.

Novinka kolínského nakladatelství Taschen s názvem Guidelines for Online Success, má vtipný tvar a podobu legendárních kapesních diářů a zápisníků Moleskine. Příjemně tvarovaná zaoblená kniha s hnědým obalem a výrazným růžovým názvem na přebalu, je opatřena tvrdými deskami, které jsou obstarány obepínající gumou, proti nechtěnému otevření.

Pouze anglicky psaná kniha myšlená nejvíce jako průvodce nejúspěšnějšími internetovými stránkami a aplikacemi za poslední tři roky, je uspořádána velmi přehledně díky vyřezanému složkovému řazení kapitol na hřbetu knihy. Po krátkém úvodu se tak čtenář může pustit do prozkoumávání jedné kapitoly za druhou či náhodně přeskakovat mezi kapitolami jako Vzhled a design, Marketing a komunikace, Technologie a programování, Technická řešení, Obsah a jeho správa či E-komerce. Na úplném závěru nechybí rejstřík ani závěrečná slova autorů knihy.

Jednotlivé kapitoly jsou řešeny s brilantností jednoduchosti. Krátký úvod do problematiky kýžené sekce se rychle přesouvá ke konkrétním pečlivě vybraným příkladům a vyzdvižení jejich kladů. Ty nejznámější světové stránky velkých i malých společností jsou zobrazeny pomocí otisků obrazovek, u nichž jsou doplněny údaje o agentuře, která měla projekt na starosti, vypsaní tu jsou i designeři webu, vývojáři, použitý software, získaná ocenění, rok spuštění a hypertextový odkaz, na kterém je či byla stránka umístěna.

Kniha na něco málo přes 330 stranách rozebírá, prostřednictvím týmu odborníků na danou problematiku, to nejdůležitější co je potřeba řešit při vytváření větších webů. Na stránkách jistojistě narazíte na otisky stránek filmů, produktů, společností, nadací, nakladatelství, umělců, automobilek i médií, na která by se nemělo zapomínat. Nemalá část z otištěných příkladů má již svého nástupce, čímž kniha splňuje i malou funkci kroniky a zároveň ukazuje, jak rychle se vyvíjející médium internet je.

Foto: Ondřej Lazar Krynek
Zdroj: Taschen