28. října 2009 –– média –– Ondřej Krynek

Rozsáhlé ohlédnutí za jedním stoletím módy vydává nakladatelství Taschen prostřednictvím knihy 20th Century Fashion. Dvacáté století je zde sledováno trochu odlišně než jak ho podávají obdobné knihy a to pomocí módních reklam. Najdeme tak uvnitř 100 let módy od vybrané krejčoviny až po masivní prodeje.

Móda jednoznačně ovlivňuje lidi, podle stylu oblékání často jednotlivce od pohledu řadíme do jistých skupin a podle oblékané módní značky se kreativci snaží zasáhnout už více jak sto let své zákazníky. Výsledkem jsou více či méně známé módní reklamy, které poutají na nové kolekce či zcela přelomové modely pro pány i dámy. Takovou knihou je i nově vyšlá 20th Centrury Fashion neboli Dvacáté století módy, která sleduje módu z pohledu reklamních výstupů.

Přesně 464 stran silná kniha s podtitulem 100 Years of Apparel Ads neboli Sto let oděvní reklamy, se zaměřuje na nejslavnější módní reklamy, které ve většině případů odrážejí ty nejzásadnější uplynulé modely či kolekce. Rozsáhlá publikace v tvrdé vazbě v angličtině, francouzštině a němčině představuje poslední století módy v deseti kategoriích logicky rozdělených po desetiletích. Vše uvádí nezvykle obsáhlý a dobře ilustrovaný úvod, jehož první odstavce hýří takovými jmény a značkami jako Salvatore Ferragamo, Cristian Dior, Coco Chanel, Lacoste, Converse, Gianni Versace, Miuccia Prada, Calvin Klein, Benetton, Nike, Tommy Hilfiger a mnohé další.

Vše dle očekávání začíná roku 1900 v Paříži, kde pomalu vrcholí umělecký směr secese. Reklamy v té době na krásné dlouhé šaty a noblesní drdolové dámské účesy byly stejně jako na dámské smokingy ještě kresleny ručně, a to i po následujících více jak třicet let. Následující kapitoly se stejně jako ta úvodní věnují po krátkém úvodu oblečení určenému většinou lepší společnosti, nechybí zaměření na děti, doplňky jako brýle, koupací čepice či límečky.

Dále nechybí zaznamenání tak velkých posunů v módě jako korzety, brýle Ray Ban, plavací obleky Jantzen, čepice Hugger, klobouky Stetson, kravaty Manhattan, ponožky Westminster či košile Van Heusen. Velký zlom přichází počátkem šedesátých let, kdy reklama začíná být převážně fotografická. V reklamě se objevují výjevy ze života amerických rodin i svůdných opalujících se dam, záběry začínají být víc výtvarné a prosazuje se větší důraz na zviditelnění značky.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jTx9fyrIgRU[/youtube]

Video: Ukázka 40 uplynulých let reklam modní značky Benetton

Od šedesátých let nastupují ty dnes dobře známé značky a s nimi i legendární reklamy. Nastupuje například Dior, Adidas, Hanes, Wrangler, Levis, Robe di Kappa, Fruit of the Loom a dále pak Benetton, Versace, Converse, Ralph Lauren, Chanel, Gap, Reebok, Guess  a desítky dalších, kteří určují směr v módní reklamě dodnes. Celkem je v knize 400 reklam, z nichž mnohé berou dech svým provedením, stylem, zpracováním i kultovními nádechy.

Foto: Ondřej Lazar Krynek
Zdroj: Taschen