17. června 2015 –– móda –– Jitka Prokopičová

Sedmý ročník populárního festivalu módního designu Fashionclash, který se konal minulý týden v Maastrichtu, přinesl opět množství zajímavých přehlídek, výstav, prezentací, workshopů, ale hlavně setkání mladých designérů z celého světa, včetně těch českých. Tento ročník měl celospolečenské téma Gender.

Během čtyř dnů od 11. do 14. června Maastricht doslova žil módou. Přehlídky a výstavy mladých designérů se konaly v SAM Decorfabriek – bývalé hale známé továrny na keramickou dlažbu MOSA, ale další výstavy a jiné akce doprovodného programu byly rozesety po celém centru tohoto historického a „šik“ města: v muzeích, ve značkovém obchodním domě Bijenkorf, v mnoha obchodech a buticích s módou, ale třeba i v knihkupectví v původním dominikánském kostele, kde se mezi bestsellery náramně dobře vyjímaly modely studentů maastrichtské umělecké školy MAFAD.

Letošní rok zvolili organizátoři festivalu nosné téma Gender – rozdílnost nebo naopak podobnost pohlaví v módě.  „Móda viděná jako umělecká forma může stimulovat debatu o kontroverzních společenských tématech a toto téma je právě nyní veskrze aktuální,“ vysvětlili organizátoři svůj výběr.

Gender se jako aktuální společenské téma vždy projevovalo i v oblečení, a v módě mělo jistý emancipační charakter. Tak jako v první polovině dvacátého století způsobilo revoluci nošení kalhot u žen, mohla to být později i móda sukní pro muže. Zatímco si ale nošení kalhot ženy zcela osvojily, pánské sukně navzdory návrhům slavných designérů jako Vivienne Westwood, Jean Paul Gaultier, Dries van Noten nebo Walter Beirendonck, stále čekají na svoje širší uplatnění. Některá revoluční díla těchto designérů zapůjčená z muzea módy v belgickém Hasseltu byla právě během festivalu k vidění na výstavě v maastrichtském Bonefantenmuseu.

Mladí designéři ukázali během přehlídek i výstav na Fashionclash, že hranice mezi mužskou a ženskou módou je v současné době tak úzká, že se často prolíná a dnešní generace má naprostou svobodu vyjádření svého názoru a vkusu. Na přehlídkách se představilo přes třicet talentovaných designérů z celého světa a další desítky dostaly příležitost předvést svoje díla na prodejní výstavě přímo v SAM Decorfabriek nebo na jiných výstavách po celém městě.

Letošní ročník měl i poměrně silné zastoupení českých designérů, a to především díky spolupráci Fashionclash s pražským DesignSupermarketem a s Českým centrem v Rotterdamu, které účast českých návrhářů finančně podpořilo a zorganizovalo.  Díky tomu se letos prezentovaly v Maastrichtu Barbora Procházková, Sofya Samareva a značka Blueberries se svými 3D tištěnými šperky. Samostatnou přehlídku zde měly také Hana Frišonsová s Věrou Vtípilovou a představil se i Jiří Kalfar. Ten ale nepřivezl módu, ani šperky, ale krátký film, který se promítal v rámci doprovodného programu Fashion Film Night Out.

Barbora Procházková, studentka ateliéry Liběny Rochové na UMPRUM, se zhostila originálním způsobem nejen tématu gender, ale dotkla se i dalšího závažného společenského tématu – recyklace. Při tvorbě své nové kolekce totiž použila materiály ze své kolekce Bohemia z prvního roku studia a sklidila s ní na přehlídce velký potlesk.

Fashionclash je mezinárodní multioborový festival módy, který se zaměřuje na mladé a začínající designéry. Spojuje v sobě různé disciplíny módy od textilního designu, přes film, divadlo a tanec až po šperkařství a doplňky. Cílem Fashionclash je propojit talenty, různé disciplíny módy a umění a oslovit široké publikum skrze módu. O tom, jak Fashionclash dává dohromady mladé talenty by mohla vyprávět i česká designérka kazašského původu Sofya Samareva, která se právě prostřednictvím Fashionclash seznámila s holandskou návrhářkou Joelle Boers a její kolekci doplnila svými nápaditými barevnými klobouky z králičí kůže. „Myslím, že jsme s Joelle našly společnou řeč,“ komentuje Sofya Samareva svoji spolupráci s holandskou kolegyní.

Čtěte další články na téma móda

Foto a zdroj: FashionclashJitka Prokopičová