27. srpna 2012 –– produkty –– Ondřej Krynek

Designér a nyní i pedagog Jan Čapek je jedním z nejproduktivnějších tvůrců své generace. Pro některé se proslavil křeslem Polygon, vázou Pin Up nebo láhví Mattoni. V poslední době je však díky reklamě spojován především s půllitry a plastovými láhvemi piva Kozel, kterých vytvořil celou řadu. Horkou novinkou je nyní extravagantní litrová láhev Kofola Outdoor.

Jan Čapek je absolventem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, kde v roce 2006 završil obor Design výrobků. Ještě předtím však v roce 2004 s Kryštofem Nosálem obsadil druhé místo v prestižní soutěži Electrolux Design Lab a v téže době na sebe upozornil dárkovým obalem pro skleněnou láhev Mattoni od studia Pininfarina. Následovala pozoruhodná křesla Clean Mesh a Polygon v roce 2005, která se na zakázku vyrábí dodnes. Rok 2005 byl pro Čapka přelomový, když na svět vyšla jeho třičtvrtělitrová žlutozelená Mattoni Sport a později ve stejném designu i namodralá Aquila Aquagym. Svým unikátním designem a skvělou funkčností nejlepší láhev v této kategorii, což potvrzuje fakt, že je v nezměněném konceptu stále produkována.

V roce 2006 se média začala ozývat, když milovník psů Čapek navrhl Rocking Bully, houpacího černého bullteriera a bílého na kolečkách. V roce 2007 přichází další konstrukčně unikátní láhev Mattoni, tentokrát zelená plastová s objemem jeden a půl litru a výrazným použitím znaku orla i originálním dnem. Týž rok navrhl Čapek prsteny pro značku Tactoo. V roce 2008 přichází láhev Magnesia, v roce 2009 láhev pro čaje Sunday Natea, vodu Aquila Aqualinea a čaj Aquila Tea.m. V roce 2009 se představuje na přehlídce Designblok 2009 s vázou Pin Up a vystavuje i své nové půllitry Kozel a Radegast. Pro Čapka začínají roky ve znamení piva.

Ve skutečnosti však éra navrhování láhví a půllitrů pro Plzeňský Prazdroj začala už v roce 2007, kdy Čapek vyhrál výběrové řízení a porazil renomované designéry jako Jiřího Pelcla či studio Olgoj Chorchoj. Prvním výtvorem byl onen půllitr Kozel navržený poprvé u nás jako soudek piva s nevšedním uchem tvaru ocasu a oproti ostatním půllitrům na trhu vyráběný technologií lisofoukání. Po první limitované sérii 60 tisíc kusů prošel ještě několika úpravami, aby lépe vyhověl zvykům hostinských. „Musel jsem upravit patku půllitru, i ucho je nyní rovnější. Můj návrh, aby se půllitr roznášel tradičně na tácech jako sklenice, bohužel neuspěl,“ říká Čapek.

„Celý proces tvorby půllitru začíná od zadání, což je především služba značce,“ vysvětluje Jan Čapek a dodává, že první nápady se často rodí v hlavě, když v parku venčí psa. „Navrhování pokračuje klasickým skicováním na papír, návrhem konstrukčních detailů a definicí tvaru. Až potom přichází práce na počítači a následná ukázka vizualizací. Pokud jsou vizualizace úspěšné, přichází na řadu model z různých materiálů. Po schválení značkou následuje testování a až potom výroba,“ pokračuje Čapek, který je nejen tvůrcem, ale kontroluje sám celý proces výroby půllitrů. „Půllitr se musí navrhovat v ohledu na ergonomii, dobré držení zákazníka, snadné mytí i nutnost uchopení až čtyř půllitrů naráz, jak vyžadují hospodští,“ prozrazuje designér, který se pro širší veřejnost stal známým i díky televizní reklamě.

„Reklamní agentura Euro RSCG vyhrála konkurz na reklamní kampaň pro novou PET láhev Velkopopovického Kozla, kterou jsem navrhoval. Bylo to díky nápadu postavit mě a mého skutečného otce do reklamy,“ vzpomíná Čapek na natáčení scény, v níž jeho otec v ateliéru prochází mezi designérskými výtvory a nakonec mu pochválí plastovou láhev piva Kozel. „Přišlo mi to srandovní, ale je to celé pravdivé. Navíc z mého táty se díky reklamě stala celebrita a do jeho obchodu s hudebninami si lidi chodili pro autogramy,“ dodal.

Úspěchy Jana Čapka nejsou založeny jen na značce piva Kozel. Za poslední dva roky vytvořil pět pivních plastových láhví Radegast, Primus, Gambrinus, Kozel světlý a Kozel 11stupňový, kde se snažil každou láhev maximálně odlišit svým designem a vystihnout značku, historii a cílovou skupinu zákazníků. Opět bylo nutné dbát i na výrobní postupy, aby bylo možno foukáním vyrábět až 27 000 láhví za hodinu. Novinkou Čapkovy tvorby je i nedávno vzešlý půllitr Gambrinus nebo nerezový gastronomický pult pro výčepní, který redesignoval do vylepšené a zjednodušené podoby.

Posledním výtvorem je však litrová láhev Kofola Outdoor, která má doplnit mezeru mezi půllitrovou a velkou láhví Kofoly. Láhev je od prvního pohledu jedinečná svými pyramidovými výstupky, které mají podle Čapka evokovat vrcholky hor. „Snažím se pořád přicházet s něčím jiným a novým. Je mi jasné, že tohle motto je dost neinvenční a podepsal by ho asi každý, kdo něco vytváří. Ale snažit se ho skutečně alespoň z části naplnit, není snadné. U nové Kofoly byly mojí motivací samozřejmě hory, ergonomie, ale (mezi většinou bezpohlavními designy PETek) i lehce podvratný punk-metalový nádech. Tato láhev má, jak se říká, koule. Práce může pro designéra být zadostiučiněním i bez emocionálního náboje, a to „pouze“ v technologické rovině. Například mezi sycenými nápoji láhev s takhle výrazně reliéfním dekorem neexistuje,“ říká Čapek.

Magistr umění Jan Čapek, který je vedoucím ateliéru Produktový design na FUD UJEP v Ústí nad Labem, čtenářům DesignMag.cz prozradil i své další designérské volnočasové plány. Navrhuje teď sklo, svítidlo i různé druhy nábytku. Na vše už existují první vizualizace, takže už chybí jen čas vše dotáhnout do konce.

DesignVid.cz nabízí video Designér Jan Čapek si zahrál v reklamě na pivo Kozel

Čtěte všechny články na téma obal, láhevJan Čapek

Foto a zdroj: Jan Čapek