1. června 2014 –– produkty –– Tomáš Holý

Za svůj přínos na poli technologií a designu získal James Dyson rytířský řád Britského impéria. V Británii je celebritou, po celém světě je vzorem mnoha designérů a inženýrů. Jeho práce dokazuje, že originální přístup je cestou k úspěchu, která je však dlážděná řadou dílčích nezdarů, jimiž se nesmíme nechat odradit. Pro DesignMag.cz poskytl exkluzivní rozhovor.

Nejprve jste studoval umění, poté design interiérů a nábytku. Záhy jste se však začal věnovat inženýrství – navrhl jste Sea Truck, první vysavače s cyklonovou separací nečistot a další patenty. Co způspobilo takovou změnu vašich zájmů?
Vždycky mě přitahovalo řešení problémů. Jen to chvíli trvalo, než jsem zjistil, jaké typy problémů chci řešit. Byla to přednáška Anthony Hunta na Royal College of Art v Londýně, která mě opravdu definitivně nasměrovala na cestu inženýrství. Díky němu jsem objevil Buckminstera Fullera, považovaného za největšího snílka našeho století – muže, který konstantně překračoval hranice inženýrství, jeho princip geodetických kopulí se v architektuře dodnes hojně využívá. Jeho příběh mě přiměl přemýšlet o nekonečných možnostech inženýrství a o tom, jak se může odlišné myšlení opravdu vyplatit.

Často slýcháme názor, že je v dnešní době jednodušší přijít s novými nápady v oblasti inženýringu, než v umění nebo produktovém designu. Co si o tom myslíte?
Inženýři a konstruktéři přemýšlejí tak, aby nalézali řešení problémů lepším a odlišným způsobem – vytvářením řešení tak, aby skutečně skvěle fungovala. Dnes nás technologie doslova obklopují, proto jsou většině lidí snadno přístupné. Díky tomu je snazší je upravovat a adaptovat pro jiná použití. V tomto ohledu se inženýrství stalo jednodušším. Hezky to demonstruje například projekt Cortex, který vzešel z James Dyson Award. Jeho autoři udělali z Xboxu Kinect funkční 3D scanner, díky němuž pak dokázali 3D tisk odlehčených ergonomických dlah na zlomeniny rukou.

Vaše největší úspěchy jsou v souvislosti s vysavači, vytvořil jste novou a zcela originální kategorii s mnoha inovativními prvky. Samozřejmě jste na své cestě vynálezce narazil i na různé problémy. Váš první vysavač G-Force nezaznamel na britském trhu úpěch, ale prorazil pak v Japonsku, a to i přes vysokou cenu (2000 liber) a neobvyklou růžovou barvu. Nebylo to příliš riskantní? Nebál jste se neúspěchu? A proč jste zvolil růžovou barvu?
Dyson je firma, která se nebojí riskovat. Snažíme se myslet jinak, po svém a nebojíme se neúspěchu. Z chyb se můžeme poučit, jsou cennou lekcí. Růžová barva pomáhala G-Force vyčnívat a to bylo potřeba. Byl to jiný produkt, šlo o první cyklonový vysavač. Všechny produkty Dyson upřednostňují funkčnost před formou. Průhledné sběrné nádoby vysavačů nejsou estetickou volbou. Věřím totiž, že lidi zajímá, jak jejich přístroj funguje. Je dobře, když mohou vidět prach, který vysavač odstranil z podlahy. Lépe si tak udělají představu o funkčnosti vysavače. Dnes na našich vysavačích barvy reprezentují fukce – cyklony, tlačítka, přepínače… Jasně uživatele navigují k důležitým prvkům přístroje.

Trvalo 5 let, než vznikl prototyp G-Force prezentovaný v roce 1983. Produkt dostal mezinárodní cenu za design v Japonsku v roce 1991, masová produkce začala v roce 1993. To je celkem dlouhá cesta. Přijde mi, jako byste byl vysavači doslova hypnotizován. Je vaše fascinace těmito produkty opravdu tak silná, jak se zdá?
Přijít s novým nápadem je jedna věc, vynalézt nový vysavač je už věc jiná. Pokaždé, když se pomyslné dveře přede mnou zavíraly, dodalo mi to ještě víc odhodlání. Věděl jsem, že mám nějaké eso v rukávě, jen jsem ho musel umět použít. Nápad je drahocenná věc. Já si na něm vždy tvrdohlavě trval. A také jsem měl to štěstí, že mám ženu a rodinu, kteří mě podpořili.

Zdá se mi celkem nečekané, že inovátorem vysavače je muž. Toto zařízení bývá obecně považované spíše za ženskou záležitost. Je to klišé, ale je pravda, že muži nebývají tolik pořádkumilovní, jako ženy. Jak to máte vy?
Fakt je ten, že existující modely vysavačů v podstatě nefungovaly tak, jak bylo potřeba. A to pro mě jednoduše byla výzva, abych se pokusil vymyslet lepší technologii. Všichni potřebujeme vysavače, jsou nezbytnost, bez ohledu na to, jestli jste muž, nebo žena. A celkem zábavná jsou fakta z průzkumů, která boří staré mýty. Například se ukázalo, že pokud si pár zakoupí nový vysavač, používá ho ve více než polovině domácností právě hlavně muž.

Povězte mi něco o osoušečích rukou Dyson Airblade. Jak se zrodil tento nápad? Dnes je používáme v podstatě denně, stalo se z nich něco tak běžného, že to bereme, jako by tady byly od nepaměti.
Na mnoho nápadů jsme v mé firmě narazili náhodou během různých experimentů. Volíme iterativní proces vývoje a designování, nebojíme se s odstupem zpochybňovat efektivitu našich technologií a hledat způsoby, jak je opět vylepšit. Během experimentů s technologií tzv. vzduchového nože moji inženýři zjistili, že pokud je proud vzduchu směřován s precizní přesností, dokáže osušit ruce za pouhých 10 vteřin. To je dvakrát rychleji, než u konvenčních osoušečů. Navíc Airblade také spotřebovává o 83 % méně energie, je tedy šetrnější k životnímu prostředí. Vlastně nás právě zařízení Airblade dovedlo k nápadu na vlastní technologii Air Multiplier, specifickou pro naše ventilátory.

Existují nějaké statistiky o tom, kolik se po světě prodalo vysavačů a ventilátorů Dyson?
Popravdě se snažím ignorovat údaje o prodeji a prodejní cíle. Moje filosofie vždy spočívala v tvorbě technologií, které řeší nějaký problém. Taková byla vždy moje strategie. Pokud jsem schopen vytvořit přístroj se zřejmou odlišností, lidé jej budou chtít. Nicméně k číslům – z posledních údajů vím, že jsme v minulém roce překročili milník 50 milionů prodaných zařízení.

A jaký je další milník pro vaši práci? Co byste chtěl vynalézt nebo inovovat příště?
Vše, na čem pracujeme, je přísně tajné. Utajení bereme v Dysonu opravdu vážně. Naši technici jsou seskupeni na jednom místě, takže jsou všechny konverzace udrženy v soukromí. Používáme také biometrické skenery otisků prstů pro přístup do všech prostor. Pracujeme na nových techologiích, jejichž přesah je přibližně 25 let do budoucnosti. Cílem je, aby všechny byly poháněny naším patentovaným digitálním motorem Dyson. Ale více prozradit nemůžu.

Jste známý také díky James Dyson Award, ceně pro ambiciózní technologické projekty, jejichž start podporuje. Jsou nějaké produkty, kterým už tato cena pomohla získat mezinárodní úspěch? Kteří ocenění inovátoři jsou vašimi favority? O kom podle vás ještě v budoucnu uslyšíme?
Technologie a řešení problémů vyžaduje opravdu čas. Folding plug (škálovatelná zástrčka, pozn. red.) je vítězný produkt z roku 2009 a momentálně zaznamenává po světě velmi pěkné prodeje. Prodává se třeba i v londýnském Muzeu Designu. Také některé další soutěžní projekty jsou velmi zajímavé. Třeba Dan Watson, vynálezce SafetyNet, řeší opravdu zajímavou záležitost, která se týká rybolovu. Během něj uvízne v sítích až 50 % ryb, které nejsou dost velké, aby mohly být dále prodány. Ty se házejí zpět do moře, ale většina z nich pak uhyne. Síť SafetyNet jim poskytuje osvětlenou únikovou cestu. Únikové kroužky se aplikují na rybářskou síť a zabraňují uzavírání ok, když je síť napnutá tahem. A díky tomu, že jsou osvětlené, najdou k nim malé rybky snadno cestu a mohu uniknout předčasné smrti.

Čtěte další články na téma rozhovorDyson

Foto: Dyson