19. února 2010 –– technika –– Jakub Sochor

Segment malých vozidel, někdy nazýván jako subkompaktní, bude na konci léta obohacen o prémiovou novinku z Německa. Mnoho jsme o ní doposud slyšeli, a nyní máme první informace o úhlavním nepříteli Alfy Romeo MiTo či Mini Cooperu z dílen konkurenčního BMW. Jedná se o Audi A1.

Ti, kteří nepřišli na chuť temperamentním křivkám italského MiTo či retro stylu Mini, se možná najdou v designu nové nejmenší Audi. Ten navazuje na svůj předobraz v podobě Audi Metroproject quattro z roku 2007 a je orientován spíše na mladé řidiče, čemuž odpovídají prvky, jenž opouštějí všední konvenci, běžně viděnou na silnicích. Patrně tou nejvýraznější je zbarvení sloupků karosérie a horní linie střechy v odlišné barvě, což tvoří zajímavý a ucelený karosářský prvek, který se jistě stane jedním ze symbolů exteriéru nové A1. Tento je k dostání ve stříbrné, bílé, tmavě šedé a černé barvě.

Samozřejmostí je maska chladiče, věrná stylu Singleframe, a osobité, pro Audi již typické, diodové provedení optiky předních světlometů. Ty nám poskytnou světelnou show, jejímiž hlavními aktéry budou hlavní, mlhové a směrové světlomety.

Horní linka zadních sdružených svítilen obepíná prakticky celou karosérii (její počátky lze vypozorovat u masky chladiče). I zmíněná koncová světla jsou sestavena z diod a svou kompozicí na karosérii zasahují do jejího profilu.

Nahlédneme-li do interiéru nového Audi A1, spatříme tradiční technicistní charakter kokpitů značky, avšak ve zcela jiném duchu. Není zde k vidění ohraničení, které odděluje pracoviště řidiče od části pro spolujezdce. Charakteristickým prvkem na pohled hodnotné přístrojové desky jsou oválné výdechy ventilační soustavy (ty se nabízejí v několika barevných odstínech) a nevšedně tvarovaný volant. V rámci individualizace můžete volit mezi několika druhy čalounění a vnitřního diodového osvětlení.

Novinka od Audi svůj prémiový původ dává najevo nejen výše uvedenými aspekty, ale především výbavou, jež překračuje zavedené hranice ve třídě malých, tedy subkompaktních vozidel. Jmenujme například uživatelské rozhraní MMI Navigation Plus, které je k vidění ve výbavových spektrech, nabízených pro vozy vyšších tříd. Slouží k obsluze vyspělého navigačního systému, rádia a podobně. Údaje se zobrazují na displeji, výklopném z přístrojové desky) či dvouspojkovou sedmistupňovou převodovku (s volbou samočinného řazení nebo ovládání převodovky prostřednictvím pádel na volantu).

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WZcx92vkS6Q[/youtube]

Video: Krátké představení nového subkompaktního vozu Audi A1

Vůz, měřící na délku 395 centimetru, na šířku 174 centimetru a na výšku 142 centimetru, technicky vychází z koncernového sourozence Volkswagenu Polo, od kterého přebírá podvozkovou platformu. Jeho příchod na trh je plánován na konec letošního léta, a to se čtyřmi čtyřválcovými pohonnými jednotkami, přičemž dva jsou benzinové s výkonem od 63 do 90 kilowatt a dva dieselové TDI o výkonu 66 až 77 kilowatt.

Foto a zdroj: Audi