30. července 2010 –– technika –– Jakub Sochor

Mustang patří mezi největší legendy automobilového průmyslu, a to nejen v oblasti sportovních vozidel. Krom toho se řadí mezi nejvýznamnější velikány světového automobilového designu. Svým nezaměnitelným vzezřením dobývá srdce mnoha lidí již 46 let. Nyní přichází nová verze na rok 2011 s prosklenou střechou.

Napříč všemi generacemi vůz uchovává své charakteristické proporce a rysy. Důležité je zmínit zejména profil vozu, který je pozoruhodný svým uspořádáním, vůz disponuje dlouhou přídí a kratší sportovní zádí, tedy prvky ryze sportovními. Nové vydání Fordu Mustang odkazuje, stejně jako jeho předchůdce, na legendární první generaci z pera Dona Freye. Ta se vyznačovala osobitými prvky, které najdeme i na nynějším modelu. Patří mezi ně například zkosená příď či kruhové přední světlomety.

Exteriér úzce navazuje na předchozí generaci, je však citlivě přiostřen a zmodernizován. Modifikace je také znát na poupravených zadních svítilnách, využívajících diody LED. Pro rok 2011 je připravena také prosklená střecha, která svobodě a radosti z jízdy dodá na intenzitě.

Kabina je vyvedena v poněkud jiném duchu, než u evropských vozidel. Přístrojová deska s příslibem prvotřídních materiálů, jako například bezešvá kůže Olefin, je mohutná a je sestavena z jednoho kusu. S tím ladí neméně subtilní středová konzole a tunel. Atmosféru zpestří doplňky z lesklého hliníku a okolní osvětlení, které lze volit ze sedmi nabízených barev fialová, modrá, červená, oranžová, bledě modrá, zelená a takzvaná Ice Blue. Příjemným a nostalgickým prvkem je použití fontu písma pro přístroje ve stylu retro.

Americká auta jsou proslulá silnými motory, které korespondují se svalnatými tvary karosérie, známé také pod názvem Muscle Cars. Zde tomu nebude jinak. Pod kapotou mohou pracovat dva motory – šestiválcový 3,7 littru o výkonu 305 koňských sil a legendární osmiválcový 5.0 litru se 412 koňmi. Agregáty pracují s novými šestistupňovými převodovkami se sportovně oblou hlavicí řadící páky. Standardem je také systém elektrické kontroly stability ESC – AdvanceTrac.

Za Mustang V6 zaplatíte 22 995 amerických dolarů, tedy asi 460 tisíc korun, přičemž cena za verzi Premium se navýší na celkových 26 695 dolarů, tedy asi 535 tisíc českých korun. Za špičkové provedení Shelby GT500 si výrobce účtuje 49 495 dolarů, tedy necelý milion korun, příplatek za takto vybavený kabriolet činí 5 000 dolarů, tedy asi sto tisíc korun.

Foto a zdroj: Ford