3. prosince 2007 –– technika –– Jan Čech

Mezi automobilovými designéry má Walter Maria da Silva postavení, jaké se žádnému jinému člověku v jeho věku ani nesnilo. I Pininfarina, Zagato, nebo Bertone by možná měli smeknout před tím, co dokázal tento Pan designér.

Walter de Silva se narodil v roce 1951 v italském městě Lecco. Tento muž je talentem od přírody a poznali to v Itálii už v jeho raných letech. Vždyť už v jedenadvaceti letech se stal částí širší designerské skupiny Fiat a o čtyři roky později začal pracovat pod vedením samotného velkého R. Bonetta v Miláně. Od roku 1979 do roku 1985 pak pracoval jako designér ve světoznámém studiu IDEA, odkud přešel do svého prvního působiště pod skutečnou hlavičkou automobilky – Alfy Romeo. Zde působil coby designér celkem čtrnáct let a za tu dobu byl u zrodu modelů 145, 146, 155, 156, GTV, Alfa Spider a v neposlední řadě modelu 147. A právě tento vůz s esteticky naprosto výjimečným designem upozornil na jeho neskutečný talent. Dokázal v autě spojit dynamiku, italskou vzrušující eleganci a přitom se neodpoutat od tradic.

V roce 2000 přestoupil do koncernu Volkswagen, kde dostal nelehký úkol. Svůj osobitý designerský temperament převést na modely automobilky Seat, která skomírala. Už první model Ibiza ukazoval, že potenciál zde, je. Ovšem na modelu je stále vidět německá upjatost a soupeření designera s techniky, manažery a především s předsudky. Stejně dopadla i odvozená Cordoba, ale to bylo vše, co si nechal da Silva líbit.

Následně prosadil i přes stálý odpor několika členů vedení VW svůj názor na radikální změnu postoje k designu. Tak vznikly modely, které daly tomuto člověku takový věhlas, že se jeho jméno začalo skloňovat ve všech automobilkách jako etalon moderní designerské školy.

Tím vrcholem pro něj byl model Altea, jehož design je i po letech prvotřídní. Automobil v sobě spojuje oblé křivky s ostrými hranami. Walter de Silva se perfektně popral s nezvyklým tvarem karoserie kompaktního MPV. Dříve tolik zatracované prvky, jako je postupně se vytrácející výrazný prolis na boku karoserie se náhle stal standardem a dnes jej můžeme vidět u mnoha dalších vozidel.

Bohužel ani de Silva se nedokáže ubránit nezdaru. Tím je zcela jistě jeho další model Toledo. Nástupce tohoto oblíbeného tříprostorového vozu vycházel z Altey. To by měl být základ úspěchu, jenže nebyl. Každý časopis se o vozidle vyjadřoval jako o „Altee s batohem na zádech“ a prodeje vozu pomalu padaly.

K návratu na pomyslný designerský trůn mu dopomohl hatchback Leon, který v sobě spojuje zamíchal sportovní prvky Altey a menšího rodinného vozu. Leon byl další peckou.

V této chvíli měl de Silva už takové renomé, že si mohl dovolit téměř cokoli. Ovšem v roce 2003 se přestal starat o Seat a přešel na pozici šéfdesignera Audi, ale se zodpovědností za Seat a Lamborghini. Pod jeho vedením se celá skupina vozů začala postupně předělávat z klasického typu karoserie na mnohem náročnější konstrukci hliníkového typu s názvem Single Frame. Pod jeho taktovkou se začala nová éra Audi, kdy původní koncept hliníkového vozu (načal jej model A2 v roce 1999) byl rozpracován do dalších řad. Postupně se tak přestavovaly úspěšné vozy A8, A6 a A4. Pod nimi ještě byl zapsán jen jako spoluautor, ale pod nejnovějším výtvorem Audi A5, který získal několik designerských cen, je opět jeho jméno. Při představení vozu však již byl na pozici šéfdesignera celé divize Volkswagen, která zahrnuje automobilky Audi, Seat, Lamboghini, Škoda, Bentley a Bugatti.

Fotografie: Alfa Romeo, Seat, Audi