22. července 2013 –– technika –– Jakub Sochor

Jednou z hvězd letošního roku je nový Mercedes-Benz třídy S, který se vydává do konkurenčního boje v nejvyšším automobilovém segmentu. Vůz s označením W 222 nahrazuje neoklasicistický model W 221 a vyplňuje mezeru po značce Maybach, jež v loňském roce skončila. Nepřekvapí tedy, že jsou na něj kladeny ty nejvyšší nároky.

Reprezentativní karoserie o délce 5 116 milimetrů, šířce 1 899 milimetrů a výšce 1 496 milimetrů se vyznačuje klasickým rozvržením proporcí. Jedná se o tříprostorový sedan s dlouhým zadním převisem a rozměrnou maskou chladiče – tradičním aspektem designu značky, který díky své velikosti a propracovanosti tvoří dominantu přídě. Neméně výrazné jsou však přední diodové světlomety, v jejichž vzhledu lze vypozorovat odkaz na studii F 700 z roku 2007. Zmíněné diody, jež patří mezi hlavní identifikační znaky nové třídy S, propůjčují vozidlu neobyčejný výraz.

Vzhled boční části definují dvě linky. Předně jde o tu horní, pramenící v předních světlometech a ústící do plochy zadních dveří. Vyvažuje ji spodní linka, kterou najdeme nad prahy. Prolisy vytváří unikátní syntézu konkávních a konvexních klenutí, díky nimž je ponton vozidla nezaměnitelný. Jedná se o rys, který známé ze studií BlueZero E-Cell Plus (2009) či F800 Style (2010). V praxi se již osvědčil na karoserii tříd A, B či CLS.

Záď tvoří dvoubarevná diodová světla, která vybíhají do boků exteriéru. To má za následek vyšší bezpečnost a komplexnější vnější vzhled, v této části dotvořený hranou víka zavazadlového prostoru, zasahující do krytu světel. Mezi estetické doplňky patří dekorační lišta a křivka ve spodní části nárazníku, jež nápaditě symbolizuje koncovky výfukové soustavy.

Kabina se vyznačuje přístrojovou deskou, kterou tvoří převážně horizontální linky. Stěžejním rysem je zde střed desky v podobě lišty, v níž jsou integrována tlačítka (včetně startovacího), hodiny a výdechy ventilační soustavy, které jsou ztvárněny ve tvaru kruhu. Mezi designová specifika patří dvouramenný volant, lemování interiéru dřevěnou lištou a metalízový povrch spínačů s perleťovým efektem. Zůstaneme-li v interiéru, zmiňme ambientní osvětlení, které představuje zvláštní kategorii interiérové estetiky. Jedná se o systém osvětlení interiéru, který zahrnuje sedm barevných odstínů. Mezi nadstandartní položky výbavy patří sada AIR-BALANCE, která čítá voňavku, nacházející se v příruční přihrádce, a vzduchové filtry.

W 222 navazuje na sedm generací luxusního automobilu, jíž započal v roce 1954 model W 180/W 128, vyráběný do roku 1959. První vůz modelové linie, jemuž se přezdívalo Ponton, je zároveň prvním automobilem značky se samonosnou karoserií. Dobovým zvyklostem odpovídají oblá přední světla a výrazné zadní blatníky. Druhá generace s označením W 111/112 z let 1959 až 1968 se vyznačovala vertikálními předními světlomety a štíhlejšími bočními liniemi s náběhem na zadní ploutve. Model W 108/W 109 (1965 až 1972) opticky vyvážil karoserii, která získala modernější vzhled. Nemalý podíl na tom má masivnější D-sloupek, díky němuž zadní okno nevybíhá tolik do stran, jako tomu bylo u vozidla předchozí generace. Moderní design byl u následujícího modelu W 116 (1972 až 1980), který je prvním vozem s názvem S, vybroušen a důsledně modernizován, z čehož vzešel všestranně pokrokový vůz – W 116 nepřinesl jen vyvážené proporce, ale i ABS.

Průkopnictví se pojí také s modelem W 126 z let 1979 až 1991, který byl jako první na světě vybaven airbagy. Z hlediska designu stojí za zmínku aplikace plastových dílů, jež proměňují vzhled luxusního automobilu. Rok 1991 přinesl generaci W 140, která byla mohutnější a majestátnější, na čemž měla lví podíl svažující se příď. Model byl vyráběn do roku 1998, kdy jej nahradila limuzína W 220. V jejím případě lze zaznamenat výrazné kulacení celkové formy – jde o reakci na radikální změny v designu vozidel Mercedes-Benz na přelomu milénií.

Třídu S však nezasáhly tak výrazně jako třídy C a E. V roce 2005 následoval sedan W 221, ztvárněný v duchu neoklasicismu, jenž se na karoserii projevuje nejvýrazněji v podobě masivních blatníků, zejména však toho zadního, který zasahuje do zadní části. I přes specifický charakter každého zmíněného automobilu jde o řadu, jíž pojí charakteristický rys ve formě rozměrné masky chladiče.

Čtěte všechny články na téma Mercedes-Benz

Foto a zdroj: Mercedes-Benz