12. března 2014 –– technika –– Jakub Sochor

Automobilka Audi představila třetí generaci populárního kupé TT. Vůz moderních tvarů propojuje osvědčené rysy obou minulých generačních vydání, nezaměnitelnou siluetu dotvořenou výraznými blatníky a nově stylizovanou masku chladiče single frame s horizontálním prokladem a šestiúhelníkovým rámečkem.

První generace modelu TT byla představena v roce 1998. Šlo o realizaci prototypu, který byl uveden v roce 1995 na autosalonu ve Frankfurtu, kde zaujal jednoduchým designem bez jakýchkoliv nadbytečností – pro svůj puristický charakter byl přirovnáván k projektům věhlasné umělecké školy Bauhaus.

Základ karoserie tehdy tvořil profil s výraznými lemy blatníků a měkce splývající střechou, což jsou prvky, které byly přeneseny i na druhou generaci z roku 2006. Vzhledem k mezigenerační kontinuitě nepřekvapí, že nejinak je tomu i u nového modelu – vůz rozvíjí charakteristické znaky obou svých předchůdců a včleňuje je do nového tvarosloví.

Přídi dominuje maska chladiče single frame nejnovější generace, která se vyznačuje šestiúhelníkovým rámečkem a vodorovnými žebry, jejichž štíhlosti sekunduje moderní diodová optika Matrix LED. Celek, který je oproti minulým generacím ostřeji tvarován, měří 4 180 milimetrů na délku, 1 832 milimetrů na šířku a 1 353 milimetrů na výšku.

Nejnovější technologii diodové světelné optiky najdeme také na zádi, kde tvoří elegantní koncová světla, jež plně zapadají do zadních partií. Vyhloubené pole pro registrační značku, ohraničené ostrými zlomy, oživuje záď a dodává automobilu na členitosti. Dvě koncovky výfukové soustavy mají klasický kulatý tvar, což ladí s již zmíněnými lemy blatníků – základním identifikačním znakem modelové řady TT.

Podobně jako exteriér, také čtyřmístná kabina je zaměřena na jednoduché tvary s důrazem na sportovní vzhled. Přístrojovou desku s horizontálním členěním tvoří kruhové výdechy ventilační soustavy, dynamický středový panel či sportovní volant s kulatým středem. Specifikem vozu je digitální přístrojový štít, který svou progresivitou definoval v oblasti ukazatelů zcela nová pravidla.

Základní nabízenou pohonnou jednotkou bude čtyřválcový dieselový motor o objemu dvou litrů s výkonem 230 koňských sil. Na opačném konci nabídky najdeme variantu TTS, jejíž agregát produkuje 310 koní. V obou případech jsou však dynamické parametry motorů násobeny energickými tvary karoserie, která je navržena dle aktuálních trendů značky Audi a přitom odkazuje na prověřené, dnes již kultovní tvary první generace TT.

Čtěte další články na téma autoAudi

Foto a zdroj: Audi