11. dubna 2014 –– technika –– Jakub Sochor

Pohon předních kol dnes není ničím výjimečným. Avšak na jaře roku 1934, tedy přesně před 80 lety, šlo o průlomový počin, s nímž jako první přišel Citroën Traction Avant, který pod relativně klasickým exteriérem ukrýval pokrokový a z hlediska jízdních vlastností vítaný pohon přední nápravy.

Traction Avant byl po technické stránce ztělesněním tehdejší avantgardy. Vůz, který navrhli a zkonstruovali André Lefèbvre a Flaminio Bertoni, spočíval v samonosné karoserii a podvozku s nezávisle zavěšenými koly.

Po estetické stránce ale  hovoříme o automobilu s klasickým rozvržením proporcí, které se řídí tradičním schématem – vyznačuje se plochými boky, s nimiž kontrastují masivní přední i zadní blatníky, dále samostatnými nárazníky, reflektory zasazenými do klenutí blatníků či strmou maskou chladiče s vertikálními lamelami, kterou však oživuje velké logo výrobce.

Modelový program zahrnoval klasickou čtyřdveřovou variantu, otevřenou verzi, či provedení kupé. Zhotovena byla také rodinná verze s osmi místy k sezení, která se od běžného vozu odlišovala dvěma trojicemi bočních oken. Počet vyrobených vozidel přesáhl 700 000 kusů.

Výroba unikátního Citroënu probíhala až do roku 1957, tedy ještě dva roky po pařížské premiéře nástupnického modelu DS. Návrhem designu novinky byl opět pověřen Flaminio Bertoni, v tomto případě se však jedná o radikální příklad aerodynamické avantgardy, která svým pojetím opustila veškeré dobové konvence.

Čtěte další články na téma výročíCitroën

Foto a zdroj: Citroën