11. května 2014 –– technika –– Jakub Sochor

Retro je pozoruhodný fenomén. Zasahuje prakticky do všech kategorií designu, přičemž ten automobilový není výjimkou. Tvorba retrospektivně laděných návrhů se však netýká jen automobilek, ale také nezávislých designérů, mezi nimiž vyniká David Obendorfer – autor řady kreativních prací, mezi nimiž najdeme vozy převážně kultovního charakteru.

Nejnovější Obendorferovou prací je BMW CS Vignale Concept, který spočívá v moderní interpretaci klasických rysů BMW E9 z roku 1968, na němž pracoval věhlasný návrhář Giovanni Michelotti. Vazby na minulost jsou zřetelné zejména na přídi, jíž dominuje kontrast mezi horní vodorovnou linii čela vozu a vertikální stavbou otvorů masky chladiče, tzv. ledvin.

Zřetelná návaznost na kultovní vzor je zřejmá také ze ztvárnění proporčnosti bočních partií – jde zejména o nízký a plynulý ponton, sdružující přední a zadní partie do jedné linie, a obrácené zakřivení zadní části okenní linky, jež zlidovělo pod označením Hofmeisterova křivka. Pro úplnost je třeba doplnit, že návrh nereaguje jen na sérii E9, ale také na předchozí model 2000 CS z roku 1965.

Puristicky vyhlížející interiér tvoří přímo vedené linky a masivní dřevěný díl, který je vsazen do horní části přístrojové desky. Zvyklostem, jež byly aktuální v druhé polovině 60. let minulého století, odpovídá rovněž malý středový panel a volant s tenkým věncem. Unikátní atmosféru minimalistické kabiny dotváří ručně šitá kůže a moderní displej, kontrastující s retrospektivním tvarovým založením interiéru.

Další pozoruhodnou prací autora, jenž je absolventem budapešťské univerzity umění a designu MOME, je moderní pojetí Fiatu 127. Dílo je poctou tvůrci původního modelu z roku 1971, jímž byl Pio Manzù. Kreace odráží původní Fiat po proporční stránce – koncept má mohutné a ostře zkosené zadní čelo, zatímco příď pracuje s plochou maskou tradičního řešení. Subtilní horizontální lampy dokreslují tvarově čistý vzhled zadních partií a ladí s přídavnými reflektory vpředu.

Interiér vozidla je opět minimalistický. Strohé výplně dveří s klasicky vyhlížejícími klikami, dvouramenný volant a dva kulaté výdechy ventilační soustavy jsou prvky, jimiž kabina odkazuje na model 127. Moderní displej je však něčím zcela novým a kontrastuje se zbytkem interiéru.

Tvorbu Davida Obendorfera však netvoří jen moderní interpretace historických modelů – ty posloužily také jako vzor při práci s novými karoseriemi. Řeč je o Fiatu 500 Coupe (a paralelně s ním vyvíjené verzi Spider), neméně zajímavý je také návrh na bází legendárního Renaultu R4, zahrnující i jeho verzi 4×4.

Čtěte další články na téma autokoncept

Foto a zdroj: David Obendorfer