24. dubna 2015 –– technika –– Jakub Sochor

Francouzská automobilka Citroën, která oslavuje 50 milionů vyrobených vozidel za uplynulých 95 let od svého vzniku, představuje koncepční kreaci Aircross, jež spočívá v SUV s novátorskými prvky a mezinárodní ambicí. Specifičnost návrhu rozvíjí prvky sériového vozu C4 Cactus a posunuje hranice segmentu sportovně-užitkových automobilů.

Vnější design je syntézou tradičně stavěné sportovně-užitkové karoserie a novátorských prvků, jež známe z produkčního vozu C4 Cactus a které předloni anticipoval koncepční model Technospace. Progresivním tvarovým řešením dominuje rozčlenění světlometů na přídi do několika samostatných úrovní, v tomto případě seskupených do dvou horizontálních pásů. Karoserie, měřící 458 centimetrů na délku, 210 centimetrů na šířku a 173 centimetrů na výšku, je oživena světlomety s 3D efektem, který je způsoben důmyslným vrstvením jejich optiky.

Výše uvedenému sekundují plastické doplňky exteriéru s názvem Airbump, známé z již uvedeného vozu C4 Cactus, jež byly v případě kreace Aircross nově interpretovány. Zatímco u kompaktního crossoveru řady C4 slouží k ochraně bočních panelů a dalších exponovaných partií před drobnými škrábanci, u konceptu Aircross chrání karoserii před bočními nárazy a tvoří tak podélné díly lichoběžníkového tvaru. Pro svůj účel byly pojmenovány jako Alloy Bump a skládají se ze sklípkové struktury zhotovené z hliníkové pěny.

Dalším specifikem vnějšího tvarosloví jsou aerodynamické doplňky. První z nich nese název Air Sign. V praxi se jedná o chromovaný prvek nacházející se na zadním okně, sloužící k usměrnění protékajícího vzduchu. Tento díl doplňují vstupy vzduchu s označením Air Curtains, dále extraktory přidané do podběhů předních i zadních kol, či například štíhlá zpětná zrcátka. Aerodynamické komponenty, spolu s hybridní technologií pohonu (sestávající ze zážehového agregátu a elektromotoru nad zadní nápravou), spoluutvářejí rekordně nízkou spotřebu paliva, která činí 1,7 litru na 100 kilometrů, přičemž emisní znečištění ovzduší dosahuje hodnoty 39 gramů CO2 na kilometr.

V městském prostředí lze rovněž aktivovat režim ZEV (Zero Emission Vehicle), který umožňuje bezemisní provoz s dojezdem 50 kilometrů. Akcelerace z 0 na 100 km/h byla stanovena na 4,5 sekundy. Nutno doplnit, že spalovací zážehovou jednotku tvoří motor THP o objemu 1,6 litru produkující výkon 218 k (160 kW) při točivém momentu 275 Nm, zatímco elektromotor (poháněný lithium-iontovými bateriemi, jež lze nabít přes běžnou zásuvku 16 A za 3,5 hodiny) disponuje výkonem 95 k (70 kW) a točivým momentem 200 Nm.

Čtěte další články na téma Citroënauto

Foto a zdroj: Citroën