22. srpna 2015 –– technika –– Jakub Sochor

Wolfsburgské AutoMuseum Volkswagen pořádá výstavu věnovanou čtyřicetiletému výročí uvedení subkompaktního automobilu Polo, z něhož se postupem času stal jeden z pilířů modelové palety německého výrobce. Akce je tvořena jednak původní generací vozidla z roku 1975, jednak jeho speciálními verzemi či sportovními exempláři. Výstava potrvá do 4. října tohoto roku.

Výstava s názvem Inside Small. Outside big. 40 Years of Polo prezentuje významné milníky čtyřicetileté historie Volkswagenu Polo, mezi nimiž figurují jak koncepční prototypy, tak alternativní karosářské typy, jež vznikly v jediném exempláři. Nedílnou součástí akce je však první generační vydání vozidla z roku 1975, které bylo pojato jako ekonomicky výhodný a úsporný automobil s objemným a modulárním zavazadlovým prostorem. Svým estetickým ztvárněním, založeným na praktické a účelné karoserii, odpovídá dobovým zvyklostem, a to nejen v rámci Volkswagenu, ale též v rovině obecných karosářských konvencí.

Mezi exempláře, které jsou na výstavě k vidění, patří druhá generace vozu Polo G40, opatřená karosářskými sportovními doplňky, zahrnujícími nástavce pro optické rozšíření karoserie. Dále jde o pozoruhodný model od úpravce Rainera Buchmanna, jenž na první pohled zaujme širokými pneumatikami, modifikovanými nárazníky a plastovým obložením lemů blatníků spolu s prahovými partiemi. Oproti produkčnímu provedení automobilu byl pozměněn rovněž interiér, kde se nachází digitální displej DINFOS.

Ekologicky laděné projekty jsou ve výstavní expozici zastoupeny konceptem E 80, méně známým prototypem navrženým za účelem dosažení příznivých aerodynamických hodnot. Snaha o plynulé obtékání vzduchu po karoserii a podvozku vedla k užití klenutých lišt nad podběhy zadních kol, jimž sekunduje mohutné obložení prahů a zóny pod předním nárazníkem. Nejvýraznější úpravou je však nové mírně zkosené přední čelo snižující odpor vzduchu při plném zachování provozních podmínek, či použití systému umožňujícího přímé vstřikování paliva.

Unikátním počinem je modrý kabriolet Derby, opatřený ručně stahovatelnou střechou a navržený pro münsterskou společnost Dietrich. Technický základ hatchbacku Polo ale přispěl i mnohem méně obvyklému projektu, jímž byl motocykl s přívěsným vozíkem. Jeho autorem je jeden z dobových zaměstnanců Volkswagenu, který jej zhotovil ve své garáži. Zdroj pohonu byl umístěn příčně ve vozíku, odkud skrze standardní převodovku z modelu Polo poháněl zadní kola.

Německá automobilka si kulaté jubileum svého důležitého vozu připomíná rovněž speciální tisícikusovou edicí s názvem Original, která se vyznačuje vnějšími zpětnými zrcátky v barvě karoserie, tmavými kryty koncových světel, či například lesklou černí, jež pokrývá lamely masky chladiče. Nutno zmínit také 16palcové hliníkové ráfky s označením Portago, oranžový lak karoserie ve specifickém medovém odstínu a kostkovaný vzor čalounění sedáků a opěradel.

Čtěte další články na téma výročíVolkswagen

Foto a zdroj: AutoMuseum VolkswagenVolkswagen