1. října 2015 –– technika –– Jakub Sochor

Mezi nejpozoruhodnější premiéry letošního ročníku frankfurtského autosalonu patří studie Mercedes-Benz IAA, což znamená Intelligent Aerodynamic Automobile. Jde o čtyřdveřový vůz s hybridním pohonem a karoserií, jež objevuje zcela nový horizont karosářské aerodynamiky. Výsledkem je rekordně nízký koeficient odporu vzduchu 0,19.

Stuttgartský výrobce Mercedes-Benz patří mezi významné producenty koncepčních kreací, jejichž prostřednictvím je rozvíjen potenciál automobilu a jeho dílčích aspektů. Designérské a technické vizionářství má u této značky mnohaletou tradici, jež zahrnuje řadu progresivních projektů. Mezi ty obzvlášť pozoruhodné patří vize Auto2000 (1981), o deset let mladší studie F-100 nebo experimentální limuzína F 700 (2007). Dlužno podotknout, že kreace z let 1981 a  2007 byly představeny na místě premiéry aktuálního konceptu, tedy v expozici automobilové výstavy ve Frankfurtu nad Mohanem.

Studie IAA představuje automobil, jenž přehodnocuje vnímání automobilové aerodynamiky. Zatímco soudobé velkosériové vozy vykazují koeficienty odporu vzduchu na základě fixních, nijak neměnných karosářských prvků, německá kreace je opatřena díly, jež proměňují vnější panely karoserie za účelem příznivějšího obtékání vzduchu po jejím exteriéru. Děje se tak po dosažení rychlosti 80 kilometrů za hodinu, konkrétně prostřednictvím aktivních panelů v přední části vozu (zahrnujících proměnlivé lamely v masce chladiče a díly před blatníky) a výsuvného prstence na zádi. To je doplněno uzavřením mezer mezi paprsky ráfků kol.

Aktivace těchto prvků snižuje koeficient odporu vzduchu na hodnotu 0,19. V praxi jde o prodloužení karoserie o 390 milimetrů (z původních 5 040 milimetrů na 5 430 milimetrů), přičemž zadní partie, jejichž aerodynamické prvky osvětlují koncová světla, budí dojem forsáže tryskového letounu. Vůz je 1 995 milimetrů široký a 1 305 milimetrů vysoký. Délka rozvoru náprav činí 2 975 milimetrů, rozchodu kol vpředu 1 710 milimetrů a rozchodu kol vzadu 1 770 milimetrů.

Řešení, spočívající v začlenění předních světlometů do pole čelní masky, je známé již z letošního konceptu F 015. V případě vize IAA jde o dvě čtveřice diodových pásů, jež v zadní části karoserie doplňují obdobně pojatá koncová světla. Hladkost tvarů je znásobena absencí konvenčních zpětných zrcátek (která byla nahrazena kamerami) a klik dveří, přičemž objevuje se i v interiéru, jehož základ pochází z vrcholných produkčních vozidel značky. Specifikem palubní výbavy je displej se systémem Optical Finger Navigation, umožňující ovládání gesty.

Vozidlo je poháněno hybridním motorem o výkonu 205 kW. Maximální rychlost byla stanovena na 250 kilometrů v hodině. Automobil je schopen čistě elektrického dojezdu 66 kilometrů.

Čtěte další články na téma koncept, autoMercedes-Benz

Foto a zdroj: Mercedes-Benz