13. října 2015 –– technika –– Jakub Sochor

Jedním z nejvýraznějších trendů soudobého automobilového designu je křížení karoserií za účelem vytvoření všestranně vyhlížejícího vozidla. Jedním z takových počinů, pro něž se vžilo označení crossover, je Nissan Gripz, který je syntézou praktičnosti a vysokého výkonu. S ním korespondují nesmírně dynamické a sportovní tvary.

Automobil náleží kategorii koncepčních vozidel, jež anticipují kompaktní crossovery budoucnosti. V tomto segmentu je dnes Nissan zastoupen kreativních modelem Juke, který je realizací studie Qazana (2008). Spolu s ním má vize Gripz společné propojení dvou specifických světů – kategorii kompaktních crossoverů a segment sportovních kupé. Svým pojetím však odkazuje na sportovní úpravu vozu 240Z, jenž před lety zazářil na Safari Rally.

Karoserie je postavena na podvozku s 22palcovými litými koly, jejichž impozantní motiv spočívá ve třech rozdvojených paprscích. Žiletkově ostré hrany se promítají také do ztvárnění přídě, jíž dominuje maska chladiče s rámem, který je pro modely Nissan charakteristický – tvoří jej linka v osobitém pojetí písmene V, jež je napojeno na horní hranu předního čela.

Obecně vzato, vůz prezentuje tvarové prvky, s nimiž jsme se v Evropě poprvé setkali v souvislosti s modelem Sway – jde o zmíněnou mřížku s motivem písmene V, přední i zadní světla ve tvaru bumerangu, plovoucí střechu a přepracovaný C-sloupek.

Čtyřmístná kabina s konfigurací sedadel 2+2 je přístupná skrze dveře, jež se otvírají proti sobě. Tomu odpovídá absence B-sloupku, která usnadňuje nástup a výstup, nadto zajišťuje velkorysý vnitřní prostor. A zatímco exteriér vozu byl navržen v Evropě, interiér (kombinující matně šedou a oranžovou barvu) ztvárnili japonští designéři, odkazující na design jízdních kol (tvůrci čerpali inspiraci zejména z trubkového rámu kola a jeho sedáku). Tento tvůrčí impuls provází i exteriér, kde se podepisuje například na užití kamer v předních lampách (odkaz na kamery zabudované co cyklistické přilby).

Pohonné ústrojí konceptu tvoří sériový hybridní systém Pure Drive e-Power. Skládá se ze zážehového motoru, který produkuje energii pro elektrickou jednotku, jež pochází z produkčního kompaktního hatchbacku Leaf. Generovaný výkon činí 80 kW a točivý moment 254 Nm.

Čtěte další článek na téma Nissankoncept

Foto a zdroj: Nissan