13. července 2016 –– technika –– Jakub Sochor

Jednou z posledních premiér v automobilovém segmentu B je nové, v pořadí již třetí generační vydání Citroënu C3. Vůz nejen rozvijí rámec svého předchůdce, zejména stran výrazového rejstříku tvarosloví vně i uvnitř, ale též prozrazuje poučení na tvarech již zavedeného automobilu s označením C4 Cactus.

Při pohledu na exteriér nového subkompaktního hatchbacku zaujme pozorovatele stylová a materiálová pestrost, jež nemá v segmentu B obdoby. Předně jde o rozčlenění osvětlení přídě, které bylo uskutečněno formou rozmístění světlometů do tří samostatných, vertikálně seřazených úrovní. Jde o řešení, jehož geneze pramení v roce 2013, kdy jej v expozici automobilové výstavy v Ženevě prezentoval koncepční vůz Technospace. Po dobu uplynulých tří let se úspěšně etablovalo, a to prostřednictvím vozidel C4 Cactus a C1 (oba z roku 2014), jež operují s obdobou předmětného tvarového rysu.

Vnější vzhled vozu je dotvořen ochranným obložením nesoucím název Airbump (vzduchové kapsle zhotovené z termoplastického alifatického polyuretanu), s nímž se můžeme setkat také na exteriéru výše uvedeného vozu C4 Cactus. V případě hatchbacku C3 tento prvek ozvláštňuje vysoký ponton karoserie a svou pitoreskností koresponduje s hravými řešeními, mezi nimiž dominuje barevná odlišnost střechy od zbylých partií zevnějšku.

S jejím odstínem – nabízeny jsou tři barevné varianty, jež zahrnují bílou Opale, černou Onyx a červenou Aden – jsou barevně unifikovány kryty vnějších zpětných zrcátek či subtilní rámování mlhových reflektorů v ploše předního nárazníku. V kontrastu s vizuálním provedením střechy působí lak pontonu, zadního sloupku a prvního karosářského prostoru.

Interiér automobilu představuje harmonickou syntézu přehlednosti a tvarového novátorství, přičemž klíčovým rysem kabiny je plastická lišta ohraničující horní část palubní desky. Lištu lze opatřit lakem či látkovým čalouněním a může ji doplňovat chromovaný nebo barevný dekorativní prvek. Zmíněný díl rovněž akcentuje šířku kabiny, která je v oblasti ramen vyjádřena hodnotou 137, 90 centimetrů.

S kabinou souvisí také možnost volit mezi čtyřmi svébytnými styly, v nichž je interiér barevně a materiálově pojat. Kromě standardního provedení, které se vyznačuje neutrální hlavní barvou vnitřku a žlutým prošíváním, figurují v nabídce varianty Metropolitan Grey (zdůrazňující jas interiéru převážně užitím světlé barvy), Urban Red (orientovaná na barevný kontrast, v němž je zastoupena červená barva) a Hype Colorado (s měkkými materiály a dvoubarevným volantem).

Zatímco model C4 Cactus, z nějž předmětný hatchback přejímá klíčové stylotvorné prvky, představuje atypického křížence kategorií a stylů, vůz C3 je – z hlediska hmotového rozvržení karoserie – zcela konvenčním hatchbackem, jehož výraznost je dána především výše nastíněnými stylingovými rysy. V porovnání s minulým provedením vozu, které bylo produkováno v letech 2009 až 2016, jde o automobil, který je komponován členitěji, přičemž výsledné dílo lze označit za stylově (nikoli však stran karosářské formy) experimentální.

Čtěte další články na téma autoCitroën

Foto a zdroj: Citroën