8. prosince 2016 –– technika –– Jakub Sochor

Před padesáti lety byla na Novém Zélandu zahájena produkce lehkého terénního vozu Škoda Trekka, jenž byl postaven na podvozku typové řady Octavia a nabízel až osmimístné uspořádání interiéru. Vozidlo bylo produkováno v letech 1966 až 1972 a vzniklo jej téměř tři tisíce kusů.

První návrhy a prototypy, které se vztahují k terénnímu automobilu Trekka, vznikly v letech 1965 až 1966. Nesly rukopis bývalého vedoucího vývoje karoserií automobilů Škoda Josefa Velebného a novozélandského designéra George Taylora. Hotový celek byl posléze zkompletován s podvozkem, který v rozloženém stavu dodala Mladá Boleslav.

Jak již bylo řečeno, šlo o podvozek vozu Octavia, jehož rozvor byl pro potřeby nového modelu zkrácen z původních 2 389 milimetrů na 2 165 milimetrů. Došlo také k úpravě stálého převodu nápravy – z 4,78 na 5,75. Nabídka karoserií čítala třídveřový pick-up ve dvou až osmimístném uspořádání, vůz STW (kombi) či plážovou variantu. Bylo též možné volit mezi provedením s plátěnou nebo pevnou (plastovou) střechou.

Karoserie vozu dosahovala délky 3 590 milimetrů, šířky 1 600 milimetrů a výšky v rozpětí 1 785 až 2 040 milimetrů. Samotný vůz vážil 920 až 980 kilogramů, užitečná hmotnost dosahovala 450 až 500 kilogramů. Světlá výška činila 190 milimetrů.

Vozidlo bylo poháněno vpředu podélně uloženým čtyřválcem OHV o objemu 1 221 centimetrů krychlových, který dosahoval výkonu 34 kW (47 k) při 4500 otáčkách za minutu. Ve spojení se synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou umožňoval dosáhnout nejvyšší rychlosti 105 až 110 kilometrů za hodinu.

Čtěte další články na téma Škoda Autovýročí

Foto a zdroj: Škoda AutoTrekka