25. srpna 2009 –– technika –– Mirek Spurný

Motor řadový čtyřválec OHV s výkonem 1089 kubických centimetrů a 29,4 kW. Rozměry 4065 x 1600 x 1430 mm. Nejvyšší rychlost 115 kilometrů za hodinu. Stále nevíte o čem je řeč? To je výčet technických údajů Škody Octavia, která v letošním roce slaví 50 let své existence. Nenechte si ujet průřez životem prvního vozu Škoda, pojmenovaného podle jmen.

Tehdy v roce 1959 konstruktéři v Mladé Boleslavi vzali oblíbený model 440 zvaný Spartak, provedli kosmetické úpravy karoserie, pozměnili přední přístrojovou desku a také použili modernější odpružení přední nápravy – vinuté pružiny s hydraulickými tlumiči. A jako osmý typ vozu, který kdy vyjel z linky závodu, dostala jméno Octavia. Modernizací Spartaku to v závodě neskončilo. Ze Škody 445 se stala Octavia Super a ze Škody 450 Felicia.

„Získává obdiv na první pohled, a to kvůli klasické a cílevědomé eleganci, která nemá nic společného s extravagantní módou, která se snaží přilákat pozornost za každou cenu,“ stálo v tiskové zprávě z roku 1959. Octavia se stala díky svým skvělým jízdním vlastnostem hitem, a to nejen na našich silnicích, ale i v zahraničí.

V září 1960 se objevil prototyp vozu Octavia Combi. Oslňovala především svým prostorem, kdy po sklopení sedadel dosahovala délka ložní plochy 1,5 metru. S novým modelem byly inovovány i některé z dalších vlastností auta. Nejvíce byly znát nové zadní blatníky, které zdobila trojúhelníková křidélka. Nalévací hrdlo pro benzín bylo více zapuštěno do karoserie a bylo otevíráno stylově zevnitř vozu. Modely Octavia Combi se v roce 1962 prodávaly za 43 tisíc korun československých.

Vozy s karoserií tudor musely ustoupit v roce 1964 modelu Škoda 1000MB, ale Octavie Combi pokračovaly ve výrobě dál. Auta prodělala menší úpravy, se kterými jezdila až do svého konce, roku 1971. Od svého vzniku tak celkem vzniklo přes 365 tisíc vozidel Octavia.

V průběhu šedesátých a sedmdesátých let také vznikly sportovnější verze Ocavie, a to konkrétně Škoda Octavia Super a Škoda Octavia TS (Touring Sport), které měly výkonnější motory.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=T697aQkixcg[/youtube]

Video: Poslední běžný model vozu Škoda Octavia v krátké reklamě

Po pádu komunismu se Škoda stala součástí koncernu Volkswagen, který jméno Octavia vzkřísil a roce 1996 poprvé představil veřejnosti. Nová verze Octavie přišla také se staronovou verzí Combi, později přibyl model 4×4. Různé modernizace a faceliftingy se s Octavií nesou až do dnešních dní.

Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto, WikipediaŠkoda Octavia