19. října 2009 –– technika –– Jakub Sochor

Elektrický pohon pronikl i segmentu supersportovních automobilů. Co se dodnes zdálo neuskutečnitelným a ortodoxní příznivci motorismu nepřenesli přes srdce, do toho se dnes pouští automobilky prémiového renomé. Jedním z nich je ingolstadtská automobilka Audi, která na frankfurtském autosalonu představila studii E-Tron.

Exteriér není nepodobný sériovému modelu R8. Audi zde ale nepoužilo osobitý prvek, který je jednou z hlavních deviz designu R8 – profilový hliníkový díl, zvaný sideblades. Vůz působí kompaktním dojmem, což potvrzují rozměry: na délku měří vůz 4,26 metru, na šířku 1,90 metru a na výšku 1,23 metru.

Kabina čerpá z odkazu rukopisu Audi, který se vyznačuje palubní deskou, tvořenou čistými linkami a přívětivostí. V případě konceptu E-Tron tvůrci zvolili převážně teplé barvy a tradičně technicistní detaily. Oblast přístrojů je obohacena o centrální displej, situovaný mezi jednotlivé tubusy. DNA značky se podepsalo i na pohonu automobilu. Ten je sice plně elektronický, ale je doplněn systémem náhonu na všechna čtyři kola Quattro.

Ale zpět k výkonnostním parametrům – vůz je vybaven celkem čtyřmi motory, přičemž celkový výkon vozu je 230 kilowatt. Točivý moment dosahuje hodnoty 4500 newtonmetru. Vůz dosahuje akcelerace z 0 na 100 kilometrů za hodinu za 4,8 sekundy. Základem elektromotoru jsou Lithium – iontové baterie, které jsou na jedno nabití (které trvá 2,5 hodiny v případě vysokého napětí, z běžné sítě 6 až 8 hodin) schopny ujet zhruba 248 kilometrů.

Audi na konceptu E-Tron také prezentovalo takzvané vektorování točivého momentu. To dokáže rozdělovat točivý moment na jednotlivá kola. Důraz byl také kladen na nízkou hmotnost vozu. Tomu se přizpůsobily materiály, použité na karosérii. Dveře, střecha a boční karosářské díly jsou zhotoveny z plastu, který je vyztužen karbonovými vlákny. Tyto materiály jsou velice perspektivní a mohli bychom se ho v brzké budoucnosti dočkat i v běžné produkci.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RKlgUIkHw80[/youtube]

Video: Krátké představení elektricky poháněného sportovního vozu Audi E-Tron

Eliminování hmotnosti napomáhá i celkové provedení konstrukce, která vychází z prostorového rámu Audi Space Frame, vyrobeného z hliníku. Vůz váží 1600 kilogramů. Audi E-Tron je také dalším nositelem nového provedení loga automobilky. Změny se týkaly jak čtveřice propojených kruhů, tak i písma pro nápis Audi. Je nadále bezpatkové, avšak font písma, který se jmenuje AudiType, je nový. Jeho dominantou je zklidnění dříve nakloněných písmen „a“ a „d“.

Foto a zdroj: Audi