4. června 2011 –– události –– Markéta Kosinová

Na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze byla zahájena výstava Artsemestr léto 2011, která představuje ve všech prostorách školy závěrečné studentské práce v letním semestru. Výstava trvající každý den však jen do 12. června, ukázala jako každým rokem nepřeberné množství skvělých nápadů. Tentokráte však už pod vedením nového rektora VŠUP profesora Jindřicha Smetany.

Přední čeští designeři Jan Němeček a Michal Froněk ze studia Olgoj Chorchoj zadali svým studentům z Ateliéru design výrobků III několik menších témat. Například osobní zapalovač, nástěnné a náramkové hodiny či prezentace pro firmu Nike. V těchto zadáních mohli studenti ukázat nejen svou kreativitu, ale i zručnost, a to při výrobě prototypů a modelů. Hodiny nástěnné i náramkové byly představeny v zajímavé instalaci Čas – Time, v níž zapůsobilo pár zajímavých kousků. Nástěnné hodiny od Václava Mlynáře se svým jednoduchých a čistým designem byly nepřehlédnutelné. Lenka Svatošová, Jakub Pollág i ostatní studenti z ateliéru, zde také ukazovali nepřeberné množství nápadů týkajících se různých druhů materiálu či umístění hodinových ručiček.

V Ateliéru designu oděvu a obuvi se studenti věnovali Fantasy, mystery a sci-fi, kde po pár letech vyměnili kolekce víceméně nositelných kousků oděvů za oděvy přesahující do konceptuálního umění. „Nechci, abychom navrhovali jen šaty, jde mi o konceptuální myšlení v oděvu s přesahy do volného umění,“ říká vedoucí ateliéru Liběna Rochová. Zadání Josefa Ťapťucha pro Ateliér módní tvorba znělo Krejčovská laboratoř. Po prostudování ikonografie a technické stránky novodobé oděvní kultury se poté studenti pustili do svých autorských kolekcí. Čtyři studenti své kolekce realizovali v podmínkách průmyslové výroby Pret-a-Porter.

Ateliér K.O.V. vedený Evou Eisler se věnoval zadání s prostorovým a koncepčním přesahem od objektu k instalaci. V Ateliéru grafického designu a nových médii se zrodily plakáty nového vizuálního stylu festivalu Fresh Film Fest, dále výstavy Jako doma v galerii GASK a spousty dalších témat. To vše pod vedení Petra Babáka.

Vedoucí Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace profesor Vaněk a jeho studenti se zabývali čtyřmi projekty. Vizuální styl Národní galerie, vizuální styl Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky, mapa jako základní prvek vizuální komunikace a bankovky s vlastní přidanou hodnotou. Ve vizuálním stylu NG se objevilo spousta osvěžujících nápadů v různých barevných kombinacích.

V Ateliéru keramiky a porcelánu klauzurní práce navazují na práce semestrální a zadání je různé dle ročníku. Studenti prvního ročníku a stážisté vyráběli drobné vázy, které měly doplňovat jejich kolekce ze zimních semestrů. S neobvyklými konvicemi přišli starší studenti druhého až čtvrtého ročníku. Ve třetím ročníku je naopak nápojová souprava obohacena o servírovací doplňky. A nakonec studenti v pátém ročníku mají témata volná.

Město Sázava si za své zadaní vybrali v Ateliéru architektury I. V tomto projektu se zabývali urbanistickým řešením celého města i řešení problémů v konkrétních místech ve městě. To vše pod vedením architekta Jindřicha Smetany. Studenti Ateliéru malba se věnovali především hledání vlastních témat a forem. Ve velmi širokém rozpětí pracovali studenti Ateliéru ilustrace a grafiky na svých autorských knihách.

Ateliér filmové a televizní grafiky opravdu stojí za návštěvu. Nejen, že se u ukázek na promítacím plátně můžete odpočinout, ale také se zasmát nad díly jako Diskuze s květáky, Co se děje v čínské polévce i vážnější ponory do vnitřních světů. Studenti tento rok měli povolené se věnovat tomu, co je baví a proto je zde k vidění velmi pestrá škála věcí. Za zmínku také stojí Ateliér supermédia, kde se nachází instalace Povinná výbava od Vladimíra Turnera a Ondřeje Mladého. Tento projekt je reakcí na nedostatek cyklostezek v Praze. Projektor instalovaný na kole promítá na cestu před sebou svou vlastní cyklostezku.

Čtěte všechny články na téma VŠUP

Foto: Ondřej Lalák a Petr Flíček
Zdroj: VŠUP