30. dubna 2012 –– události –– Tereza Voříšková

Na jaře roku 2012 byly dokončeny rekonstrukce a vnitřní proměna jednoho z nejvýznamnějších pařížských muzeí současného umění – Palais de Tokyo. Ihned po svém znovuzrození nám představuje jednu z hlavních uměleckých událostí, a to Trienále současného umění – La Triennale, Intense proximité, v překladu Trienále, Intenzivní blízkost.

Výstava byla zahájena 20. dubna a poběží až do 26. srpna 2012. Expozice se kromě Palais de Tokyo nachází v Bétonsalon – Centre d’art et de recherche, Centre d’art contemporain d’Ivry – le Crédac, Galliera – musée de la Mode de la Ville de Paris, le Grand Palais, les Instants Chavirés, les Laboratoires d’Aubervilliers a Musée du Louvre. Hlavním kurátorem výstavy je známý Okwui Enwezor, ředitel Haus der Kunst v Mnichově.

Letošní Trienále nabízí skutečně široký pohled na moderní umění, a to nejen současné francouzské umělecké scény, ale i celého světa. Na 130 vystavujících vede dialog prostřednictvím nových médií, etnografie, antropologie, hudby, instalací, filmu, video artu, sochy, literatury i performance a zkoumají spojitosti mezi uměleckým vyjádřením a psanou kulturou od 20. do 21. století.

Výstava představuje poznámky a fotografie z cest Claude Lévi-Strausse přes Mali a Brazílii v roce 1930. „Toto velmi zdůrazňuje roli umělce jako etnografa jeho okolí,“ říká Okwui Enwezor. „Etnografie není pouze forma vědeckého popisu života a zvyků vzdálených kultur a národů. V jádru jde o určitý koncept psaní, o destilaci,“ dodal. Inspirací bylo i téma začlenění imigrantů do společnosti, které je pro Paříž velmi aktuální. Jednotlivá díla vytváří kartografie různých současných problémů. Mezi vystavujícími najdeme například taková jména jako Marc Allégret, André Gide, Marcel Griaule, Pierre Verger, Walker Evans, Basim Magdy, Eric Baudelaire, Isabelle Cornaro, Jewyo Rhii a své dílo zde má i český umělec Zdeněk Košek.

Jedním z nejsilnějších děl je video od polské umělkyně Anety Grzeszykowské nesoucí název Headache neboli Bolest hlavy. Video začíná záběrem na nahou ženu, která stojí vzpřímeně a zapálí si u úst výbušninu. Po explozi je její trup oddělen od končetin a hlavy. Utržené končetiny mezi sebou začnou komunikovat, zápasit a postupně objevovat trup a hlavu. Postupně si snaží uzurpovat moc. Snímek je velice silný právě pro otázku, do jaké míry je náš duch spojen s tělem, zdůrazňuje, že každá naše část se podílí na vytvoření celku a klade si otázku, která je nejdůležitější. Vizuální provedení je čisté, neagresivní a pracuje na principu černého divadla.

Předehrou k otevření Trienále 2012 byla proměna hlavní lodi Grand Palais umělcem Rirkrit Tiravanija do obrovského, slavnostního dvanáctihodinového banketu. Jednalo se o umělcovu performance nesoucí název Soup/No Soup, v překladu Polévka/Žádná polévka. V sobotu 7. dubna od poledne do půlnoci byl všem příchozím umožněn volný vstup do Grand Palais, kde si mohli vychutnat polévku, kterou sám umělec spolu se svým týmem uvařil. „Trienále není výstava, která má Paříži přinést něco, co ještě nikdy neviděla. Ale jedná se o to být součástí vývoje a růstu možností vyprávění a vystavování v prostoru, který byl primární institucí víc jak deset let. Trienále chce vytvořit prostor pro intelektuální velkorysost,“ řekl Okwui Enwezor.

Čtěte všechny články na téma události, uměníPaříž

Foto a zdroj: La Triennale