Děkujeme za přízeň nám i designu!

Rudolfinum ukazuje fotografie jako Mutující médium

Ukázka z výstavy Mutující médium v Galerii Rudolfinum

Pražská galerie Rudolfinum si vydobyla respektované postavení mezi českými výstavními prostory, a to nejen zpravidla pečlivým výběrem témat a umělců, ale též profesionální instalací. O to větší je zklamání z výstavy Mutující médium trvající do 1. května, která má odhalovat vývoj a proměny fotografie a zejména práce s ní jako médiem v českém umění posledního dvacetiletí.

Na první pohled zarazí výběr jmen, která z většiny nemají se školenou fotografií jako svébytným výrazovým prostředkem mnoho společného (Jiří Surůvka, Daniel Pitín, Jiří Černický, Antonín Střížek nebo Michal Pěchouček) ale budiž, autor výstavy přece nechtěl představovat výhradně fotografy, ale způsob, jakým umělci s médiem citlivým na světlo zacházejí, jak jej parafrázují, využívají, destruují nebo konstruují nový jazyk.

Ukázka z výstavy Mutující médium v Galerii Rudolfinum Ukázka z výstavy Mutující médium v Galerii Rudolfinum Ukázka z výstavy Mutující médium v Galerii Rudolfinum Ukázka z výstavy Mutující médium v Galerii Rudolfinum

Pak je tu ovšem otázka, zda je těch tvůrců v Česku skutečně tak málo, když se v sálech Rudolfina z dvaceti umělců a dvou autorských dvojic vlastně dokola opakuje šest sedm jmen.  Navíc logika, jakou kurátor Pavel Vančát na sto padesát děl do tematických bloků (piktoralisté, stratégové nebo nefotografové) vybíral, může většinovému divákovi zamotat hlavu, protože některá jména se táhnou výstavou jako nit, aniž by u nich byla patrná stylistická či tematická změna. Vůči návštěvníkům je to krok ne příliš vstřícný.

Ukázka z výstavy Mutující médium v Galerii Rudolfinum Ukázka z výstavy Mutující médium v Galerii Rudolfinum Ukázka z výstavy Mutující médium v Galerii Rudolfinum Ukázka z výstavy Mutující médium v Galerii Rudolfinum

Galerie této úrovně by si též mohla odpustit instalační lajdáctví – tím myslím čtveřici vystříhaných vybledlých fotografií od Michala Kalhouse, nejspíš na téma „cesta ubohého zajíce na kuchyňský pekáč“. Fungovat by to mohlo někde v karlínské hale, ale ne v Rudolfinu.

Ukázka z výstavy Mutující médium v Galerii Rudolfinum Ukázka z výstavy Mutující médium v Galerii Rudolfinum Ukázka z výstavy Mutující médium v Galerii Rudolfinum Ukázka z výstavy Mutující médium v Galerii Rudolfinum

Název Mutující médium mate a i po zhlédnutí posledního sálu, kde je už fotografie rozebrána na elementy, uniká myšlenka celého projektu. Nepomůže ani tuctové reklamní video vedle jinak zdařilého dílka Jiřího Thýna, který v černobílém snímku interiéru kostela nechal zajímavě promluvit motýla (nebo noční můru).

Ukázka z výstavy Mutující médium v Galerii Rudolfinum Ukázka z výstavy Mutující médium v Galerii Rudolfinum Ukázka z výstavy Mutující médium v Galerii Rudolfinum Ukázka z výstavy Mutující médium v Galerii Rudolfinum

Expozice sice nabízí vedle absurdních výstřižků nebo amatérských maleb přitažlivé jednotlivosti, jako práce Ivana Pinkavy, Václava Jiráska, sérii masek od Mileny Dopitové nebo plastiku blesku od Jiřího Černického, jenž splňuje kurátorův záměr o uchopení fotografie jako motivu v současném umění, ale jako celek působí nepřesvědčivě.

Čtěte všechny články na téma Galerie Rudolfinum

Foto a zdroj: Galerie Rudolfinum

Článek ze dne: 19.3.2011
Téma: , , , , , ,

AUTOR ČLÁNKU

Fotografie autora

Kateřina Farná je redaktorka umění a kultury ve třetích nejčtenějších novinách v republice a mimo jiné i studentka mediálních studií na Univerzitě Karlově v Praze. Má ráda módu, hudbu, design, noční život, zajímavé nápady a zajímavosti života.
Všechny články od Kateřina Farná | Kontakt na redakci

Okomentujte tento design

UPOZORNĚNÍ: Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly pro komentování. Váš komentář bude podroben procesu schvalování redakcí co nejříve to bude možné.

Statistika

Spuštěno: 1. února 2008
Počet článků: 5226
Počet komentářů: 1117
Návštěvnost: 100 tisíc/měs.
Čtenost: 250 tisíc/měs.
Rekord/den: 18 588