27. února 2012 –– umění –– Ondřej Krynek

Španělský fotograf Victor Enrich má zvláštní zálibu. Cestuje různě po světě a fotografuje nezvyklou monstrózní architekturu. Na tom by nebylo nic tak zvláštního, kdyby si s panelovými domy, mrakodrapy či běžnými bytovými byty nepohrál v počítači. Výsledkem jsou futuristické budovy různých patvarů, které navíc kontrastují se svou často socialistickou podobou.

Victor Enrich se narodil v roce 1976 v Barceloně a pochází z katalánské rodiny. Už jako malý měl zájem o mapy a stavěl si města z hracích kostek a vytvářel fiktivní budovy, které ho dělaly šťastným. To vše mu vydrželo až do dospělosti, kdy začal cestovat a architekturu fotografovat. Jenže mu klasická fotografie přišla nudná a tak začal tvořit ještě více.

První jeho snímek pochází z roku 2007 z Helsinek, kdy místní katedrále předělal boční věže. Rigu navštívil v roce 2008. Zde nafotografoval město, jeho výškové domy, které naklonoval do městské krajiny jako virus. Starou industriální cihlovou budovu pak třeba obohatil o skleněné plameny a zlatým hřebem je most přes řeku, který ohnul směrem do vzduchu. Vše působí realisticky, futuristicky až děsivě.

V následujících letech navštívil Jeruzalém a Tel Aviv, kde ho oslnilo nejen písečné pobřeží, ale především stará architektura města, především pak ta socialistická až brutalistická. Místní výškové budovy rozpůlil, udělal z nich medúzu, přetvořil ji do vějíře, vykousal v nich díru, zcela změnil konstrukční podobu na vysloveně nestabilní, vysunul jim schodiště či vytvořil skluzavky z jedné z budov.

„Manipulace s obrazy nemají přímo vypovídat nic o architektuře ani urbanismu, s nímž souvisí, jde výhradně u realizaci mých představ,“ říká ke své tvorbě grafik a fotograf Victor Enrich. Samozřejmě jeho tolik pracné a tolik propracované i promyšlené fotografie jsou prodejní jako tisky 120 na 120 centimetrů, navíc vždy v limitovaném počtu dvou kusů.

Čtěte všechny články na téma architekturafotografie

Foto a zdroj: Victor Enrich