14. listopadu 2012 –– umění –– Helena Veličová

V listopadu se již tradičně v prostorách bratislavských muzeí a galerií odehrává Měsíc fotografie Bratislava, který je nejstarším festivalem svého druhu ve střední a východní Evropě. Právě probíhající 22. ročník je zároveň již pátým rokem součástí Evropského měsíce fotografie. Hlavním organizátorem akce, kterou každoročně navštíví kolem 80 000 lidí, je Středoevropský dům fotografie.

Výstavní program, sestávající z 28 individuálních a kolektivních výstav, v sobě mísí současné i minulé, slovenské i světové podoby fotografického média a jeho přesahy do různých oblastí. Starší zahraniční tvorbu prezentují zejména retrospektivy dvou amerických fotografů Lewise Hine a Roberta Capy (emigrant z Maďarska), kteří dokumentují realitu první poloviny 20. století. Výstava 100 x z dějin francouzské fotografie nabízí díla amatérů, profesionálních fotografů i umělců, jakými byli Constantin Brancusi, Edgar Degas, Marcel Duchamp, Man Ray a jiní. Naopak současnou světovou fotografii přináší výstava ruských a ukrajinských tvůrců Mladá generace, výstava Cizinec Waltera Bergmosera a mnoho dalších.

Jednu z nejbarevnějších expozic vytvářejí dokumentární záběry fotografů National Geographic Society, která letos slaví deset let působení v Čechách a na Slovensku. Výběrem více než 60 velkoformátových fotografií potěší všechny fanoušky neskutečných momentů, které nabízí příroda a život v ní. Protipólem k živočišnému obrazu zvířat a exotických kmenů jsou zde vystaveny letecké záběry Afriky Roberta B. Haase, které působí až grafickým či dekorativním dojmem.

Ze slovenské tvorby se určitě vyplatí vidět výstavu Bratislava v letech 1925-1945, která prezentuje dílo Josefa Hofera, nebo retrospektivní výstavu Stana Pekára, která je výběrem z rozsáhlejší publikace Stano Pekár – Totálna fotografia, vydané v rámci festivalu. Současná slovenská fotografie je na festivalu v zastoupení Táni Hojčové, Martina Kollára, Andreje Balca, Jany Hojstričové a jiných. Českou tvorbu do Bratislavy přinášejí Vilém Reichmann a Miloš Koreček či Pavel Mára.

Speciální prostor je věnován problematice menšin – Romů či Rusínů – v majoritní společnosti. Výstava Na cestě dokumentuje život Romů v Čechách, Rusku, Maďarsku a na Slovensku tradičním zobrazením, někde na pomezí mezi kočováním a usidlováním se. Naopak velmi netradičně zachycuje tuto komunitu Šymon Kliman v projektu Krásní lidé. Spojením principů módní fotografie, nejlepšího oblečení, které Romové vlastní a nejzajímavějších zákoutí jejich obydlí z nich vytváří lidi, „jakými by chtěli být”. Do tohoto bloku patří dále výstavy Moji krásní Cikáni od Tamása Schilda, Rozcestník od Williama Ropa, Rusíni od Tomáša Leňa a Jozefa Ondzika a filmy od Zuzany Hraškovej, Mareka Šulíka a Paoly di Bello.

Doprovodný program festivalu je minimálně stejně bohatý jako ten výstavní. Kromě množství přednášek, workshopů, křtů knih probíhá i velmi oblíbená akce Portfólio Review, kde mají účastníci příležitost prezentovat a konzultovat svou tvorbu s odborníky. Každý rok je zde zároveň jmenován vítěz, který získá možnost vystavovat v příštím ročníku Měsíce fotografie. Letos navíc ve snaze o propojení fotografie s jinými uměleckými žánry vznikly dvě unikátní události. Ve spolupráci s bratislavským studiem L+S a brněnskou Husou na provázku vzniklo představení Tichý Tarzan o moravském fotografovi Miroslavu Tichém a ve spolupráci s Mezinárodním filmovým festivalem Bratislava promítání pěti dokumentárních filmů o slovenských fotografech různých generací.

Čtěte všechny články na téma fotografie

Foto: Měsíc fotografieHelena Veličová
Zdroj: Měsíc fotografie