22. května 2014 –– umění –– Kateřina Farná

Jeden z nejznámějších současných umělců a politických aktivistů, čínský tvůrce Aj Wej-wej připravil pro německé publikum výjimečný zážitek. Jeho dosud největší výstava s názvem Evidence obsadila do 7. července všech osmnáct sálů berlínské galerie Martin-Gropius-Bau.

Syn slavného básníka je multimediální umělec a mimo jiné autor olympijského stadionu přezdívaného Ptačí hnízdo, kterého renomovaný britský časopis Art Review zvolil nejvlivnější uměleckou osobností roku 2011. Několikrát byl zatčen, v posledních letech čelil řadě obvinění včetně těch z daňových podvodů. V málokterém z jeho děl bychom nenašli skryté narážky na historické, společenské či politické události. A pichlavým tématem zůstává svár Číny se Západem.

Vrcholem exhibice se stal úctyhodný počin, jakési „pole“ z více než šesti tisíc dřevěných stoliček, které se podařilo shromáždit z vesnic po celé severní Číně. V minulých staletích se běžně používaly na venkově, ovšem s nástupem kulturní revoluce vzaly na smetištích za své. Jejich pevné a jednoduché struktury vytvářejí ve velkolepém atriu v tak obrovském množství neobvyklý obrazec, ukrývající v sobě stopy dávných časů i příběhy mnoha lidí.

Dalším monstrózním objektem je téměř nekonečný sloup vytvořený ze 150 jízdních kol nesoucích značku Forever. Připomínají osud pekingského mladíka Yang Jia, jenž byl kvůli údajné jízdě na kole z nelicencované půjčovny zatčen, a protože se ho z toho nepodařilo obvinit, byl nakonec ve vykonstruovaném procesu odsouzen k trestu smrti za vraždu šesti policistů.

Návštěvníci si rovněž mohou prohlédnout kopii cely, v níž Wej-wej strávil necelé tři měsíce, aniž by během celé doby místnost potemněla. Kamery, které neustále sledovaly jeho pohyb, jsou na výstavě vyrobeny z mramoru. Stejný materiál autor zvolil pro ztvárnění traverz ze škol v provincii S’čchuan postižené zemětřesením. Zdi galerie jsou dokonce pokryty tapetami z dlužních úpisů pro 30 tisíc dárců. Když totiž vláda Aj Wej-wejovi přikázala doplatit údajný obří dluh na daních, poslali mu během pár dnů přes milión dolarů.

Lahůdkou je kolekce kopií bronzových zvířecích soch symbolizujících zodiak. Jen pro zajímavost, původní zvířecí hlavy tvořily jakousi sluneční soustavu v zahradě, kterou si císař nechal zařídit v evropském stylu. Po skončení druhé opiové války v roce 1860 ji vydrancovali britští a francouzští vojáci. Před šesti lety se část tohoto národního pokladu před šesti lety objevila v aukci umění ze sbírek slavného návrháře Yves Saint-Laurenta.

Čtěte všechny články na téma uměníudálosti

Foto a zdroj: Martin-Gropius-Bau