29. listopadu 2014 –– umění –– Ondřej Krynek

Jeden z nejúspěšnějších, nejdražších, nejkontroverznějších žijících umělců současnosti Jeff Koons otevřel v pařížské galerii Centre Pompidou svou první velkou retrospektivní výstavu nazvanou jednoduše Retrospektiva. Až do 27. dubna zde můžete vidět průřez tvorbou tohoto slavného amerického umělce za posledních 35 let. Nechybí slavné sochy ani obrazy.

Podle mnohých je Američan Jeff Koons, narozený v roce 1955, jeden z nejznámějších žijících umělců na světě. Proslul především svými sochami z leštěné oceli, prostřednictvím nichž reprodukuje často banální předměty, jako například jeho nejznámější několikametrový kovový pes z nafukovacího balónku. Ceny jeho děl jsou často astronomické, například jedna z jeho metalických květin byla vydražena za 25 milionů dolarů, tedy asi 500 milionů korun.

Poslední větší výstavu Jeffa Koonse v Evropě jste mohli vidět v roce 2012 v basilejské galerii Fondation Beyeler ve Švýcarsku. I kvůli nákladnosti se však mimo USA jeho výstavy příliš nekonají. Centre Pompidou je proto unikátní možnost zhlédnout velkou retrospektivu čítající okolo 100 děl zahrnující jak sochy tak i obrazy v chronologickém pořadí od nejstarších po nová díla.

Jedním z nejslavnějších děl na výstavě zůstává nafukovací pes Balloon Dog, který je vyroben z kovu s metalickým povrchem a vznikal v několika provedeních od roku 1994 do roku 2000. Neméně slavný je jeho předchůdce nafukovací králík Rabbit z roku 1986 a následovník Lobster z roku 2003. Soch, kterých je tu zastoupena většina dále kraluje zlatý Mickael Jackson and Bubbles z roku 1988, dva roky tvořené sousoší Metallic Venus nebo z kamene vytesaný autoportrét Self-Portrait z roku 1991.

Své zástupce tu mají i takzvané ready-made sochy, které Koons okolo roku 1980 vytvářel z běžných předmětů jako vysavačů či domácích potřeb. V Paříži uvidíte monument Hoover Celebrity III z vysavačů nebo čajový Teapot. Zvláštní pozornost si zaslouží i basketbalové umění, kde umělec naložil podepsané míče do vitrín. Pro mnoho lidí je umění Jeffa Koonse jen kýčem, on však veškerá díla vytváří v kontextu s dobou jako reakci.

Čtěte další články na téma umění

Foto a zdroj: Centre PompidouJeff Koons