26. června 2015 –– umění –– Jakub Sochor

Letos uplynulo 40 let od uvedení prvního automobilu kolekce Art Car Collection, tvořené automobily BMW s výtvarným nátěrem, jejichž autory jsou význační umělci. Jubileum bylo oslaveno u jezera Como v rámci akce Concorso d’Eleganza, kde byly vystaveny první čtyři vozy této kategorie, jejichž výtvarné pojetí zpracovali Alexander Calder, Frank Stella, Roy Lichtenstein a Andy Warhol.

Břeh jezera Como, na němž se každoročně koná přehlídka Concorso d’Eleganza, není jediným místem, kde proběhlo připomenutí kulatého výročí pozoruhodné automobilové skupiny. Akce na toto téma proběhly rovněž v pařížském Centre Pompidou, dále v Hong Kongu, či v muzeu BMW, přičemž ochuzeni nebudou ani návštěvníci automobilových akcí pořádaných v New Yorku, Miami a Šanghaji.

Myšlenka výtvarného oživení sportovního vozu pramení v roce 1975, kdy francouzský automobilový závodník a milovník umění Hervé Poulain požádal svého přítele, výtvarníka Alexandera Caldera, aby vizuálně upravil jeho závodní stroj. Konkrétně šlo o BMW 3.0 CSL, jež tehdy startovalo na 24hodinovém závodu v Le Mans. Alexander Calder opatřil karoserii rozměrnými plochami, vyplněnými pastelovými barvami (žlutou, červenou a bleděmodrou) a propojenými bílými křivkami.

Automobily náležící do kategorie Art Car Collection ztvárnilo po dobu čtyřiceti let sedmnáct umělců, z čehož je zřejmé, že každý z nich užil jiný výtvarný projev na odlišný typ automobilu. Zatímco Alexander Calder opatřil BMW 3.0 CSL výraznou kombinací pestrých barevných odstínů, o rok později byl exteriér vozidla téhož typu upraven Frankem Stellou formou černobílé mřížové struktury. V roce 1977 se úprav sportovního vozu mnichovské provenience, konkrétně modelu 320i, chopil Roy Liechtenstein, jenž navrhl zelenožluté schéma doplněné modrým bodovým rastrem.

O dva roky později byl uveden proslulý návrh Andyho Warhola, provedený na zevnějšku šestiválcového výkonného kupé M1, který se vyznačuje rozpitým efektem barev, což evokuje rychlost vozidla. Naproti tomu projekt vídeňského rodáka Ernsta Fuchse, jenž svůj příspěvek do kolekce Art Car realizoval v roce 1982, spoluutváří čerň, která je podkladem pro aerodynamické motivy plamene. Tehdy šlo o BMW 635 CSi, jež bylo poháněno šestiválcovým agregátem o výkonu 218 k.

Po něm následovala práce Roberta Rauschenberga (opět BMW 635 CSi, 1986), který jako první ze sedmnácti umělců použil fotografie. V roce 1989 přišla na řadu dvě odlišná pojetí výtvarné úpravy karoserie kupé BMW M3, o něž se postarali Australané Michael Jagamara Nelson a Ken Done. Poslední dekádu minulého století zahájila díla, pod nimiž jsou podepsáni Matazo Kayama a César Manrique. Zatímco první jmenovaný výtvarník užil studené barevné odstíny pro utvoření členité a materiálově pestré kompozice, druhý zvolil dramatické střídání sytých pastelových barev. Oba však pracovali na klasické třídimenzionální karoserii – japonskému malíři posloužil model BMW 535i, španělskému o třídu větší sedan 730i.

Projekty Art Car Collection netvoří jen výkonná kupé či klasické limuzíny, o čemž svědčí dílo z roku 1991, které navrhl německý umělec A. R. Penck. Návrh sestává z černých segmentů, jež pokrývají červený exemplář BMW Z1. V témže roce byl představen výtvor aplikovaný na exteriér BMW 525i, který ztvárnila jihoafrická rodačka Esther Mahlangu, jež je zároveň první ženou tohoto výtvarně-automobilového cyklu. Její výtvarné pojetí odkazuje na africké tradice v dekoracích obydlí.

Odlišný projev zachycuje práce, kterou v roce 1992 ztvárnil Sandro Chia. Rokem 1995 se však posuneme do kategorie velkých kupé, kterou zde zastupuje model BMW 850 CSi, jehož výtvarné oživení pojal Angličan David Hockney jako pomyslnou sondu do útrob automobilu – výtvarná kompozice naznačuje, jak vypadá vozidlo pod svým povrchem.

Dvacáté století zakončíme poněkud atypicky, a sice ultimativním závodním strojem V12 LMR (1999), který se od výše uvedených počinů vymyká jak esteticky (autorem díla je Jenny Holzer), tak výkonnostně – vozidlo nízké stavby karoserie je poháněno dvanáctiválcovým motorem o výkonu 580 k, díky němuž dosahuje nejvyšší rychlosti 340 km/h.

Třetí tisíciletí je v kategorii Art Car zastoupeno prozatím dvěma exempláři. První, dosud zdaleka nejoriginálnější, zpracoval Ólafur Elíasson (2007). Výsledkem je vysoce skulpturální dílo, které opustilo obvyklý rámec automobilového designu. V mezích konvenční automobilové karoserie naopak zůstal Jeff Koons, jehož BMW M3 GT2 (2010) pokrývají mnohobarevné linie, jež evokují kinetickou energii.

Čtěte další články na téma uměníBMW

Foto a zdroj: BMW