11. října 2009 –– umění –– Zuzana Janáková

V pražské Galerii Rudolfinum kurátor Petr Nedoma opět představuje kvalitně připravenou výstavu, téměř 50 let tvorby jednoho z nejvýznamnějších německých malířů a neoexpresionistů, kterým je Georg Baselitz. Na výstavě, která trvá do 6. prosince, se setkáváme tváří v tvář se zhruba 60 plátny rozmístěnými v 5 sálech a dvěma dokumentárními filmy.

Dnes 71 letý Hans Georg Bruno Kern, narozený v saské obci Deutschbaselitz, si v roce 1971 zřejmě ze sentimentálních důvodů změnil jméno. Uměleckou kariéru začal v roce 1963, kdy na své  první samostatné výstavě v galerii Werner & Katz v Berlíně, policie se státním exekutorem zadržela jeho provokativní plátno s názvem Velká noc v kanále (1962-1963) pro jeho „údajnou sexuální závadnost“ (masturbující muž s gigantickým penisem).  Následný soudní spor se táhl několik let a malíře přišel na nemalé finanční prostředky.

Baselitz bortí uměleckou tradici a řád Německa, nejenom svými zkroucenými postavami se znetvořenými obličeji a těly, lidskými torzy a obnaženými akty vystupujícími k nám jakoby z prostoru, ale i intenzitou expresního tahu štětcem. Tento proces divoké tvorby je možné spatřit i v jeho sochařských a grafických pracích, které se do české expozice bohužel nedostaly. Baselitz vyvolává další a další skandály. Exprese, jež se objevila v jeho obrazech v šedesátých letech, časem nijak neochabla a jeho divoký malířský styl si našel mnoho příznivců po celém světě.

Od „idolů“ k „novým typům“, od „lomových maleb“ k „těm, co stojí na hlavě“, od „prstové malby“ k „ruské malbě“ až k sérii „remixů“, tím Baselitz dokazuje, že je vždy možné odkazovat na nové a nové cesty a metody malby a vypořádává se tak s otázkou, kam až tento výtvarný styl může zajít a kde je jeho hranice.

Současnou výstavu jeho díla v České republice lze právem označit za retrospektivní. Posuny a proměny neoexpresionismu, jimiž dílo Baselitze během více než padesáti let prošlo, jsou patrné na první pohled. I přesto však mají mnoho společného – čiší z nich jistota, energie, spontánnost, brutalita a drzost, která u Baselitze naštěstí ani postupem časem neutuchla.

Foto: Georg Baselitz
Zdroj: Galerie Rudolfinum